21. maj 1990

Tidligere meddelt utilstrækkelig begrundelse må myndigheden supplere med yderligere begrundelse

01-01-1990

A ansøgte om økonomisk hjælp efter bistandslovens § 58 til køb af bil udenfor den sædvanlige låneramme. A's datter B var handicappet og havde behov for at kunne medbringe en række hjælpemidler.
Et revaliderings- og pensionsnævn bevilgede støtte til køb af en bil inden for den sædvanlige låneramme, men afslog at ydet det ansøgte med den begrundelse, at der ikke forelå sådanne ganske særlige forhold i forbindelse med B's invaliditet, som nødvendiggjorde benyttelsen af af en større eller dyrere bil. Den Sociale Ankestyrelse tiltrådte nævnets afgørelse med den begrundelse, at B efter oplysningerne om hendes helbred og øvrige forhold ikke skønnedes berettiget til køb af en bil ud over sædvanlig låneramme.
A klagede til ombudsmanden bl.a. over myndighedernes begrundelser for afgørelserne. Revaliderings- og pensionsnævnet anførte i anledning af klagen, at A i forbindelse med aktindsigt efter nævnets afgørelse var blevet bekendt med baggrunden for afgørelsen. Under ombudsmandens behandling af sagen begrundede Den Sociale Ankestyrelse sin afgørelse nærmere.
Ombudsmanden udtalte, at myndighedernes begrundelser var utilstrækkelige i forhold til forvaltningslovens krav til en begrundelses udformning. Samtidig bemærkede ombudsmanden, at senere aktindsigt ikke i sig selv kunne gøre en tidligere meddelt utilstrækkelig begrundelse fyldestgørende. En utilstrækkelig begrundelse måtte suppleres med en yderligere begrundelse, der udarbejdes af vedkommende myndighed.
Under hensyntagen til, at ankestyrelsen under ombudsmandens behandling af sagen nærmere havde redegjort for begrundelsen for afgørelsen, foretog ombudsmanden ikke videre.
J.nr. 1989-261-056

A klagede over, at Den Sociale Ankestyrelse havde afslået at yde A's handicappede datter, B, støtte til køb af bil udover den sædvanlige låneramme.

B, som dengang var 5 år, var stærkt handicappet. Hun havde derfor brug for en række hjælpemidler i hverdagen.

I en afgørelse fra et revaliderings- og pensionsnævn blev B bevilget støtte til køb af bil, men kun inden for den sædvanlige låneramme. Som begrundelse for afgørelsen henviste nævnet til, at der ikke forelå sådanne ganske særlige forhold i forbindelse med B's invaliditet, som nødvendiggjorde benyttelsen af en større eller dyrere bil.

A klagede over afgørelsen til Den Sociale Ankestyrelse, som meddelte hende følgende afgørelse:

"På baggrund af oplysningerne om Deres datters helbredsmæssige og øvrige forhold skønnes hun ikke berettiget til køb af bil ud over sædvanlig låneramme, jf. bekendtgørelsen § 4.

Ankestyrelsen tiltræder således Revaliderings- og Pensionsnævnets afgørelse."

A anførte i klagen til mig, at B havde behov for følgende fire hjælpemidler, når hun skulle uden for hjemmet (f.eks. når hun skulle på aflastningsophold): skalstol, klapvogn, gåpil og pottestol, og at disse hjælpemidler ikke kunne være i en bil, som kan købes inden for den sædvanlige låneramme. A henviste endvidere til, at det ikke fremgik af afgørelsen, at ankestyrelsen havde taget stilling til, hvilke hjælpemidler det er nødvendigt for B at medbringe, og at styrelsen heller ikke uddybede afgørelsen, da A havde bedt om det.

I anledning af A's klage til mig bad jeg revaliderings- og pensionsnævnet og ankestyrelsen om uddybende redegørelser for afgørelserne.

Revaliderings- og pensionsnævnet oplyste herefter bl.a., at det var muligt at købe en Danica Stationcar og en Lada Stationcar inden for den sædvanlige låneramme.

Ankestyrelsen oplyste bl.a. følgende:

"...

I den foreliggende sag har Ankestyrelsen skønnet, at

(B's) nødvendigste hjælpemidler kunne rummes i en bil inden for den almindelige låneramme, jf. i den forbindelse også Revaliderings- og Pensionsnævnets uddybende udtalelse ...

Ankestyrelsen har ved afgørelsen heraf lagt vægt på, at ganghjælpemiddel (gåpil), siddehjælpemiddel (skalstol) og klapvogn skal kunne medbringes, hvilket er i overensstemmelse med den af Socialstyrelsen givne vejledning, jf. Socialstyrelsens notat af 18. september 1985 om behandling af ansøgninger om støtte til køb af bil efter bistandslovens § 58."

 

Jeg udtalte følgende i en skrivelse til A:

"Med hensyn til Deres klage over, at B kun er blevet bevilget støtte til køb af en bil inden for den sædvanlige låneramme, bemærker jeg følgende:

Myndighedernes afgørelser er truffet efter bistandslovens § 58, stk. 3, hvorefter der til personer med invaliditet eller sygdoms- eller aldersbetinget svagelighed ydes støtte til erhvervelse af motorkøretøj, og efter §§ 4 og 6 i Socialministeriets bekendtgørelse nr. 886 af 11. december 1986 om støtte til køb af bil efter bistandslovens § 58. ...

Det afgørende for vurderingen af, hvorvidt der kan bevilges udvidet støtte til køb af bil, er ansøgerens funktionsevnenedsættelse.

I denne vurdering indgår såvel helbredsmæssige som sociale forhold.

Sådanne skønsmæssige afgørelser er jeg - efter de regler, der gælder for min virksomhed - normalt afskåret fra at efterprøve. Hertil kommer, at jeg ikke har forudsætning for at tage stilling til spørgsmål, som kræver lægelig sagkundskab.

Efter min gennemgang af sagen kan jeg ikke kritisere, at myndighederne har afvist at yde (B) udvidet lån.

For så vidt angår myndighedernes begrundelser bemærker jeg følgende:

Begrundelserne i revaliderings- og pensionsnævnets afgørelse af ... og Den Sociale Ankestyrelses afgørelse af ... indeholder kortfattede konstateringer af, at ( B's) helbredsmæssige forhold ikke kan berettige hende til støtte til køb af bil ud over sædvanlig låneramme.

Begrundelserne må efter min mening anses for utilstrækkelige i forhold til de krav til en begrundelses udformning, der er fastsat i forvaltningslovens § 24.

Efter forarbejderne til forvaltningsloven skal begrundelsen for en afgørelse fremtræde som en forklaring på, hvorfor afgørelsen har fået det pågældende indhold.

Myndighederne burde allerede i afgørelserne (jf. forvaltningslovens § 22) have givet Dem en tilstrækkelig begrundelse for afgørelsen.

Revaliderings- og pensionsnævnet har under min behandling af sagen udtalt, at De gennem efterfølgende aktindsigt blev "bekendt med begrundelsen for afslaget", forstået således, at akterne udgør en uddybning af nævnets begrundelse. For god ordens skyld skal jeg hertil bemærke, at en sådan aktindsigt ikke i sig selv kan gøre en tidligere meddelt utilstrækkelig begrundelse fyldestgørende. En utilstrækkelig begrundelse må suppleres med en yderligere begrundelse, der udarbejdes af vedkommende myndighed.

Særligt for så vidt angår Den Sociale Ankestyrelse bemærker jeg, at ankestyrelsen allerede med afgørelsen burde have redegjort for, at ankestyrelsen fandt, at de nødvendige hjælpemidler kunne rummes i en bil, der kunne købes inden for den sædvanlige låneramme, og for, hvilke hjælpemidler styrelsen anså for at være nødvendige for (B).

Jeg har gjort revaliderings- og pensionsnævnet og ankestyrelsen bekendt med min opfattelse. Derudover har jeg ikke grundlag for at foretage videre i sagen. Jeg henviser herved til, at ankestyrelsen i udtalelsen ..., som De har modtaget en kopi af, nærmere har begrundet sin afgørelse.

..."