A klagede over en afgørelse fra Forsvarsministeriet om afslag på honorering af merarbejde i forbindelse med HMAK's organisationsudviklingsprojekt.
Af sagens akter fremgik det, at Forsvarskommandoen i juni måned 1984 pålagde Hærens Materielkommando at gennemføre en udvikling og effektivisering af materielkommandoens organisation med det mål - fra senest 1. januar 1988 - at nedbringe de årlige driftsomkostninger med 25 mill. kr. Som et led i organisationsudviklingsprojektet blev der ved Hærens Materielkommandos Befaling nr. 5 af 30. april 1985 nedsat en koordinationsgruppe med det formål at udvikle og opretholde det bedst mulige grundlag for koordination og fremdrift i Hærens Materielkommandos organisationsudvikling. A blev ved befalingen udpeget som fast medlem af koordinationsgruppen.
I perioden fra april til september 1985 udviklede koordinationsgruppen en strategi og en handlingsplan. Denne indebar, at der skulle nedsættes 6 analysegrupper, der hver skulle arbejde med en del af Hærens Materielkommandos opgaver. A blev udpeget som medlem af en af analysegrupperne. Tidsplanen var meget stram, og opgaven skulle gennemføres i perioden oktober 1985 til juli 1986.
Chefen for Hærens Materielkommando anmodede Forsvarskommandoen om bemyndigelse til afholdelse af personaleorienterede udgifter, foranlediget af organisationsudviklingsprojektet, samt om eventuel honorering af udført merarbejde som følge af projektets gennemførelse.
I skrivelse af 27. august 1985 meddelte Forsvarskommandoen Hærens Materielkommando afslag på bemyndigelse til afholdelse af de personaleorienterede udgifter. Vedrørende eventuel honorering af udført merarbejde bemærkede Forsvarskommandoen følgende:
"...at dette - jf. KFF. B. 16-1983, pkt. 6. - normalt kun vil kunne behandles på grundlag af en opgørelse over faktisk præsteret merarbejde. Opgørelsen bør så vidt muligt udarbejdes dag for dag indeholdende specifikationer over art og omfang af det præsterede merarbejde.
Såfremt der har været pålagt et merarbejde og en arbejdsbyrde af ekstraordinær omfang, anmodes ansøgning om vederlag fremsendt til FKO efter projektperiodens afslutning.
Med henblik på at fremme sagen over for Forsvarsministeriet bør sådanne ansøgninger suppleres med HMAK attestation, ligesom det bør tilkendegives, om der er mulighed for at kompensere for det præsterede merarbejde gennem tildeling af frihed."
Som et led i gennemførelsen af organisationsudviklingsprojektet udsendte Hærens Materielkommandoen et sæt bestemmelser om de administrative forhold omkring de nedsatte analysegrupper. I skrivelsens pkt. 7 er anført følgende:
"Analysegruppeformændene er bemyndiget til at pålægge gruppemedlemmerne overarbejde/merarbejde i strengt fornødent omfang.
I tilfælde, hvor arbejdet i analysegrupperne indebærer, eller afgivelsen af personel til analysegrupperne for øvrigt personel medfører, at enkeltpersoner uden højeste arbejdstid får pålagt tjenstligt merarbejde af væsentlig omfang har HMAK til hensigt at indstille om godtgørelse for præsteret merarbejde i det omfang gældende bestemmelser (bl.a. KFF B. 16-1983) hjemler mulighed derfor.
Med henblik herpå skal de medarbejdere, der måtte blive pålagt merarbejde føre en oversigt, der for hver dag udviser
- merarbejdets tidsmæssige omfang,
- merarbejdets omfang,
- hvem der har pålagt medarbejderen at udføre
merarbejdet.
Oversigterne vedlægges parkområdernes evt. indstilling om godtgørelse for merarbejde. Indstillingerne tilsendes HMAK (PUA) således:
- 8 JAN 1986 for perioden til 31 DEC 1985,
- 8 APR 1986 for perioden 1 JAN - 31 MAR 1986 og
- 8 JUL 1986 for perioden 1 APR - 30 JUN 1986. ..."
I tilslutning hertil fremsendte A i skrivelser af 25. marts og 20. juni 1986 opgørelser over sit merarbejde i henholdsvis 1. og 2. kvartal 1986 (ialt 112 timer). I skrivelserne anførte A, at han ønskede merarbejdet konverteret til en godtgørelse, idet han på grund af uafviklet kompensationsdage m.v. ikke havde mulighed for at afvikle merarbejdet i form af frihed.
I skrivelse af 3. oktober 1986 fremsendte A oversigt over sit merarbejde i 3. kvartal 1986. I skrivelsen anmodede A om, at merarbejdet både for 1. 2. og 3. kvartal blev afviklet i form af frihed på trods af hans tidligere fremsatte ønsker.
Hærens Materielkommando indstillede under henvisning til Forsvarskommandoens skrivelse af 27. august 1985, at der blev udbetalt godtgørelse for merarbejde til i alt 8 medarbejdere (4 civile og 4 militære), herunder godtgørelse for 112 merarbejdstimer til A. I indstillingen anførte HMAK, at den samlede arbejdsbyrde i den omhandlede periode, såvel direkte i analysegrupperne som for det i øvrigt berørte personel, havde været af et sådant omfang, at merarbejdet havde været uomgængeligt nødvendigt. Endvidere havde merarbejdet - på grund af de pålagte opgavers rettidige løsning - ikke kunnet afvikles ved meddelelse af frihed.
Ved påtegningsskrivelse af 4. december 1986 til Forsvarsministeriet anbefalede Forsvarskommandoen HMAKs indstilling. Forsvarskommandoen bemærkede, at det præsterede merarbejde var dokumenteret ved respektive chefers attestation.
I april 1987 stillede Forsvarsministeriet telefonisk via Forsvarskommandoen og Hærens Materielkommando spørgsmål om, hvor stor en del af det præsterede merarbejde, der var udført henholdsvis i hjemmet og på tjenstestedet. A oplyste mundtligt den 8. april 1987, at en tredjedel af timerne var præsteret i hjemmet og to tredjedele på tjenestestedet.
I juli 1987 stillede Forsvarsministeriet telefonisk via Forsvarskommandoen og Hærens Materielkommando spørgsmål vedrørende et seminarophold i perioden 9.- 12. marts 1986. I forbindelse med besvarelsen af spørgsmålene blev A's merarbejdstimer reduceret fra 112 timer til 95 timer.
I skrivelse af 26. august 1987 anmodede A Hærens Materielkommando om at foranledige godtgørelsen for merarbejdet udbetalt snarest muligt med tilllæg af rente 2% over Nationalbankens diskonto fra den 1. måned efter hans indrapporteringer om udbetaling havde fundet sted.
A's skrivelse blev af Hærens Materielkommando videresendt til Forsvarskommandoen den 11. september 1987, og af Forsvarskommandoen videresendt til Forsvarsministeriet den 22. september 1987.
I november 1987 blev A af Hærens Materielkommando på baggrund af spørgsmål fra Forsvarsministeriet anmodet om at udfærdige en mere detaljeret opgørelse over fordelingen af hans merarbejdstimer i hjem og på tjenestested.
Med skrivelse af 24. november 1987 fremsendte A den ønskede opgørelse, idet han samtidig fremførte sit ønske om en snarlig afslutning af sagen.
Den 29. januar 1988 orienterede Hærens Materielkommando A om Forsvarsministeriets afgørelse i skrivelse af 6. januar 1988, hvori ministeriet anførte følgende:
"Forsvarskommandoen har ved påtegning nr. Ø. 566.12/ØA2-29899 af 4. december 1986 indstillet om ydelse af merarbejdsbetaling til bl.a. (A), Hærens Materielkommando, for merarbejde i 112 timer i perioden 1. januar 1986 - 30. juni 1986.
På baggrund af indhentede supplerende oplysninger er det samlede merarbejde endeligt opgjort til 95 timer, som er fordelt med 74 og 21 timer i henholdsvis januar og april kvartal 1986.
Ved sagens afgørelse er ikke taget hensyn til den del af merarbejdet, der ikke er kontrollabelt, hvilket vil sige at der ikke ydes betaling for merarbejde, der er udført i hjemmet.
Det skal endvidere bemærkes, at de procenttillæg, der oppebæres af visse officergrupper, bl.a. ydes for et ikke nærmere fastsat merarbejde og således på forhånd kompenserer for et vist merarbejde.
I det konkrete tilfælde er det Forsvarsministeriets opfattelse, at det udførte merarbejde ud over, hvad procenttillægget kompenserer for, må karakteriseres som værende af uvæsentligt omfang, hvorfor der ikke kan ydes merarbejdsbetaling.
..."
Vedrørende A's klage i skrivelsen af 26. august 1987 til Hærens Materielkommando anførte Forsvarsministeriet i skrivelsen af 6. januar 1988 følgende:
"...
Kaptajn (A) har endvidere ved skrivelse af 26. august 1987 til Hærens Materielkommando anmodet om udbetaling af morarenter fra indrapporteringstidspunktet.
I tilknytning hertil skal Forsvarsministeriet bemærke, at et krav om morarenter i henhold til bestemmelserne i Finansministeriets cirkulære om morarenter forudsætter, at der foreligger en hjemmel til udbetaling.
Denne hjemmel vil efter Forsvarsministeriets opfattelse, som er bestyrket af en række ombudsmandsafgørelser, først være tilvejebragt i forbindelse med ministeriets tiltrædelse af udbetaling af merarbejdsvederlag.
Såfremt ministeriets afgørelse havde været positiv, vil et krav om morarenter tidligst kunne have virkning 1 måned efter datoen for ministeriets afgørelse."
A rettede henvendelse til Hærens Materielkommando om Forsvarsministeriets afgørelse i skrivelsen af 6. januar 1988. I skrivelsen foreslog A, at Hærens Materielkommando gjorde indsigelse over for Forsvarsministeriets afgørelse og i den forbindelse præciserede, at der ikke havde været tale om tilfældigt merarbejde, men planlagt merarbejde også for den del, der var udført i hjemmet.
Chefen for Hærens Materielkommando meddelte A, at han udmærket forstod baggrunden for hans henvendelse, men at han ikke på det foreliggende grundlag fandt, at han burde foretage sig yderligere på daværende tidspunkt.
I klagen til mig anførte A som hans hovedpåstand, "at...(han var) gået ind til opgaven i den gode tro, at det præsterede merarbejde ville blive honoreret med et kontant vederlag. Registreringskravene som bestemt af Hærens Materielkommando var nøje overholdt og det var tilkendegivet, at en indstilling ville blive positivt behandlet".
Subsidiært klagede A blandt andet over følgende:
- a) at merarbejde præsteret i hjemmet ikke indgår i be- regningsgrundlaget,
- b) at merarbejde på tjenestestedet er omfattet af procenttillægget,
- c) at merarbejde af uvæsentligt omfang ikke skal honoreres,
I en udtalelse i anledning af klagen anførte Hærens Materielkommando følgende:
"...
I overensstemmelse med ref. c. - e. indstillede HMAK ved ref. f. om godtgørelse for merarbejde for ialt 8 medarbejdere (4 civile og 4 militære).
Efter en længere sagsbehandling, hvorunder HMAK besvarede en række spørgsmål af opklarende karakter, modtog HMAK ved ref. g. Forsvarsministeriets afgørelse, hvoraf fremgik, at ingen af de militære, men 3 af de civile medarbejdere fik betaling for merarbejde.
HMAK finder, at nærværende sag er afgjort på en for alle parter utilfredsstillende måde. Ifald en nærmere prøvelse måtte vise, at den hidtil trufne afgørelse må fastholdes, kan HMAK forudse uheldige konsekvenser for anvendelsen af civile og militære akademikere side om side i fremtidige projekter.
HMAK er af den opfattelse, at den trufne afgørelse bygger på misforståelser:
- Merarbejde i hjemmet er ikke kontrollabelt.
I denne sag er påstanden ikke korrekt, idet projektets fremdrift i sig selv er dokumentation for, at arbejdet er præsteret. HMAK må tilmed vurdere, at de opnåede resultater vel svarer til det anførte tidsforbrug. Konsekvensen af at fastholde afgørelsen på dette punkt vil være, at der ydes betaling for tilstedeværelse snarere end for præstationer.
- Procenttillæg/særligt tillæg kompenserer på forhånd for et vist merarbejde.
Det fremgår af kundgørelse B. 16-1983, pkt. 3.a., at særligt tillæg ydes efter vurdering af den enkelte stillings ansvars- og arbejdsområde. Det arbejde, for hvilket der er søgt om godtgørelse for merarbejde, ligger imidlertid uden for den pågældendes tjenestestilling og kan derfor ikke anses for omfattet af det særlige tillæg.
Det er muligt, at FMN vurderer det ansøgte merarbejde for at være af uvæsentligt omfang. HMAK er ikke enig heri, men skal anerkende, at personellet beklageligvis ikke er anmodet om en total opgørelse af merarbejdsomfanget i perioden, men kun af det merarbejde, der har haft direkte relation til det heromhandlede organisationsudviklingsprojekt. En total opgørelse ville for KN (A) have udvist yderligere 21 ikke afviklede kompensationsdage (merarbejde) ved udgangen af 1. kvartal 1986 og 9 ikke afviklede kompensationsdage ved udgangen af 2. kvartal 1986. Det bemærkes, at KN i de to kvartaler ialt har afviklet 17 dage ved afspadsering, heraf 15 i 2. kvartal i forbindelse med afsluttende HD-eksamen. Til yderligere oplysning kan anføres, at KN fik godkendt overførsel af ialt 2 ferieuger til ferieåret 1986/87, samt at KN afholdt 6 feriedage i perioden frem til 1. maj 1986. Det findes således klarlagt, at alle muligheder for afvikling af merarbejde er udnyttet, hvorfor HMAK må fastholde, at det tjenstlige merarbejde, der ikke kunne afspadseres har været en forudsætning for en forsvarlig varetagelse af de tjenstlige pligter, idet der iøvrigt skal henvises til den pågældende personelkategoris kutymemæssige villighed til at præstere et endog meget stort - ikke registreret - merarbejde for det ydede tillæg. HMAK finder således ingen anledning til at betvivle, at KN rigeligt har opfyldt forpligtelsen til at yde et ikke nærmere defineret merarbejde.
Afslutningsvis må HMAK undre sig over, at FKO ikke kunne tiltræde HMAKs oprindelige indstilling om bemyndigelse til at afholde personelorienterede udgifter til det af FKO iværksatte projekt, men i stedet henviste HMAK til at anvende reglerne i KFF B. 16-1983, pkt. 6 - regler der har vist sig at blive administreret på en måde, som vanskeliggør en rimelig personelpleje.
..."
Forsvarskommandoen anførte i en udtalelse følgende:
"...
I forbindelse med fastsættelsen af administrative forhold m.v. for nævnte projekt har HMAK til deltagende arbejdsgrupper ved ref. e. påpeget, at merarbejde alene ville kunne forventes honoreret i overensstemmelse med de i KFF B. 16-1983 givne retningslinier. HMAK har endvidere anvendt KFF B. 16-1983 som grundlag for den ved ref. f. fremsendte indstilling vedr. godtgørelsen for merarbejde. Sagens videre forløb fremgår herefter af bilag 1.
På baggrund af ovennævnte finder FKO, at HMAK fra projektets start har været bekendt med, hvilke muligheder, der har foreligget for kompensation for merarbejde. Disse muligheder har endvidere ved bekendtgørelse af HMAKs administrative forhold m.v. (ref. e.) samt ved HMAKs indstilling om merarbejde (ref. f.) været gjort bekendt for det i projektet indgående personel. Der kan således næppe have været tvivl om, at grundlaget for honorering af merarbejde (KFF B. 16-1983) har været kendt af dette personel - herunder af KN (A).
...
FKO finder ikke grundlag for at fremkomme med bemærkninger til det grundlag, på hvilket Forsvarsministeriet (FMN) ved ref. i. har afgjort sagen for KN (A's) vedkommende, men det er dog FKOs synspunkt, at KNs klage til Folketingets Ombudsmand synes at bero på utilstrækkeligt kendskab til gældende bestemmelser m.v.
..."
Med udgangspunkt i A's ovennævnte hovedpåstand og klagepunkter fremkom Forsvarsministeriet med følgende bemærkninger i sin udtalelse:
"...
Kaptajn (A) er officerer af linien i Forsvarets Intendanturkorps, Hæren. Kaptajnen var på ansøgningstidspunktet aflønnet efter lønramme 21 med 10 pct. tillæg.
Kaptajn (A) oppebærer løn og tillæg i overensstemmelse med lønnings- og klassificeringsloven af 1969.
Lønnings- og klassificeringsloven henfører ved § 30, stk. 1, officerer af linien til lønrammerne 16, 21, 29 og 31. Af samme lovs § 31, stk. 4, følger, at officerer af linien ydes et ikke pensionsgivende tillæg på 10 pct. henholdsvis 5 pct. af den udbetalte løn.
For officerer af linien er der således ved §§ 30 og 31 taget hensyn til de for gruppen som helhed gældende særlige tjenester, arbejdsvilkår m.m., hvilket bl.a. indebærer, at officerer af linien ikke omfattes af reglerne om højeste arbejdstid.
Kaptajn (A) ansøgte derfor i overensstemmelse hermed om merarbejdsbetaling.
Som tidligere nævnt finder kaptajn (A), at han er gået ind til opgaven i den gode tro, at det præsterede merarbejde ville blive honoreret med et kontant vederlag.
Det er Forsvarsministeriets opfattelse, at kaptajn (A) ikke som anført kan være i den gode tro, at godtgørelse for præsteret merarbejde ydes i form af kontant betaling.
I forbindelse med Hærens Materielkommandos iværksættelse af et organisationsudviklingsprojekt meddelte Forsvarskommandoen ved skrivelse P. 245. 1/PP1-19822 af 27. august 1985 (bilag 2) Hærens Materielkommando, at spørgsmål om eventuel honorering af udført merarbejde skulle ske i overensstemmelse med Kundgørelse for Forsvaret B. 16-1983, pkt. 6.
Kundgørelse for Forsvaret B. 16-1983 (bilag 3) er reguleret ved Kundgørelse for Forsvaret B. 9-1987 (bilag 4).
Kundgørelse for Forsvaret B. 9-1987 indeholder bestemmelser om arbejdstidsregler m.m., overarbejdsbetaling og godtgørelse for mistede fridage for personel under Forsvarsministeriet. Punkt 6 i denne kundgørelse indeholder bl.a. et optryk af Økonomi- og Budgetministeriets cirkulære af 10. november 1971 om godtgørelse for merarbejde til tjenestemænd i staten, for hvem der ikke gælder en højeste tjenestetid.
Hærens Materielkommando har i skrivelse OK 245. 1/745 af 2. oktober 1985 (bilag 5) viderebragt Forsvarskommandoens meddelelse til organisationsudviklingsprojektets medlemmer.
I overensstemmelse med cirkulæret af 10. november 1971 honorerer Forsvarsministeriet indstillinger om merarbejde efter en samlet vurdering af bl.a. merarbejdets varighed, dets karakter og dets fordeling over en given periode m.v.
Såfremt Forsvarsministeriet finder, at merarbejdet kan godtgøres, kompenseres dette som en hovedregel i form af afspadsering. Godtgørelse i form af kontant betaling ydes alene i de tilfælde, hvor mulighederne for afspadsering må anses for udtømte. Det er således ikke muligt for den enkelte frit at vælge godtgørelsens form, hvilket Forsvarsministeriet finder væsentligt at fastholde.
Forsvarskommandoen har ved påtegning til Forsvarsministeriet i skrivelse Ø 566. 12/ØA2-20837 af 22. august 1988 (bilag 6) bl.a. anført, at kommandoen finder, at fra organisationsudviklingsprojektets begyndelse har det i projektet indgåede personel været bekendt med, hvilke muligheder, der har foreligget for kompensation for merarbejde. Forsvarskommandoen finder endvidere, at kaptajnens klage til Folketingets Ombudsmand synes at bero på utilstrækkeligt kendskab til gældende bestemmelser m.v.
Forsvarsministeriet er derfor af den opfattelse, at kaptajn (A's) hovedpåstand om at være i god tro, umiddelbart kan afvises.
Til klagepunkterne a - d skal Forsvarsministeriet anføre følgende:
Ad a). Klage over, at merarbejde præsteret i hjemmet ikke indgår beregningsgrundlaget.
I Forsvarsministeriets skønsmæssige vurdering af merarbejde indgår altid en samlet vurdering af merarbejdets varighed, dets karakter og dets fordeling over en given periode m.v., hvor merarbejde præsteret i hjemmet ikke indgår i Forsvarsministeriets samlede vurderingsgrundlag i forbindelse med spørgsmålet om honorering af merarbejde.
Ifølge § 6 i Økonomi- og Budgetministeriets cirkulære af 10. november 1971 fastsætter det ministerium, under hvis ressort tjenestemanden er ansat, godtgørelse for merarbejde. Skønnet over, hvorvidt og i hvilket omfang der i det konkrete tilfælde er grundlag for ydelse af merarbejdsgodtgørelse, tilkommer således det enkelte ministerium.
Af hensyn til Forsvarsministeriets overordnede ønske om at begrænse anvendelsen af overarbejde og merarbejde og dermed de økonomiske konsekvenser heraf mest muligt, har ministeriet fundet det nødvendigt at anlægge en restriktiv holdning til vurderingsgrundlaget for honorering af merarbejde.
Det er endvidere Forsvarsministeriets faste praksis, at merarbejdet alene honoreres, når dette dels er pålagt i henhold til særlig ordre eller ifølge en godkendt tjenestefordeling, dels er kontrollabelt, og dels er en forudsætning for en forsvarlig varetagelse af stillingen.
I denne forbindelse er afgrænsningen af omfanget af merarbejde, der defineres ved begrebet "kontrollabelt merarbejde", en afgørende del af grundlaget for ministeriets skøn.
Ad b). Klage over, at merarbejdet på tjenestestedet er omfattet af procenttillægget og
Ad c). Klage over, at merarbejde af uvæsentligt omfang ikke skal honoreres.
Ifølge arbejdstidsaftalen, der bl.a. er optrykt i Kundgørelse for Forsvaret B. 9-1987 (bilag 4), er der i § 1, stk. 2, foretaget en afgørende sondring mellem tjenestemænd med og uden højeste arbejdstid, d.v.s. en præcisering (maksimering) af den tjeneste, som de pågældende er forpligtet til at udføre for den for stillingen fastsatte normale løn, tillæg m.v.
Kaptajn (A) er som tidligere nævnt ikke omfattet af reglerne om højeste arbejdstid, og skal som sådan søge merarbejde godtgjort under henvisning til Kundgørelse for Forsvaret B. 9-1987 (bilag 4).
Om et merarbejde er planlagt eller tilfældigt, ses ikke at have nogen betydning i denne forbindelse.
Til tjenestemænd, der oppebærer særligt tillæg, herunder procenttillæg, kan godtgørelse for merarbejde endvidere kun ydes, såfremt det samlede merarbejde væsentligt overstiger det overarbejde, der anses som godtgjort gennem det særlige tillæg.
Godtgørelse kan således skønsmæssigt ydes på baggrund af den samlede arbejdsbyrde i forhold til den totale arbejdsforpligtelse, når denne væsentligt overskrides. Skønnet udøves i hvert enkelt tilfælde af ministeriet ud fra en vurdering af, dels om merarbejdet overstiger det overarbejde, som godtgøres ved procenttillægget, jf. lønnings-og klassificeringsloven af 1969, og dels om omfanget er væsentligt, jf. cirkulære af 10. november 1971, § 2, stk. 4.
Ad d). ..."
Administrations- og Personaledepartementet anførte i en skrivelse følgende:
"...
I forbindelse med fastsættelsen af A-officerers lønvilkår, jf. lønnings- og klassificeringslovens § 30, stk. 1 og 2, og § 31, stk. 4, kan det oplyses, at det ved klassificeringen var forudsat, at der var taget hensyn til officerernes samlede arbejdsforpligtelser inkl. merarbejde og ulemper, jf. bemærkningerne til samme lovs §§ 12 og 31, men at dette dog ikke er til hinder for, at der kan ydes godtgørelse for merarbejde efter den ovenfor nævnte merarbejdsaftale, såfremt der er grundlag herfor. Det bemærkes i den forbindelse, at det ikke ved aftale eller på anden måde er fastsat, hvor stor en arbejdsforpligtelse ovennævnte klassificering og procenttillæg dækker.
I relation til kaptajnens konkrete klage skal det om hovedpåstanden bemærkes, at det såvel af merarbejdsaftalens §§ 4 og 5 som af vejledningen af 21. november 1977, pkt. 5, fremgår, at merarbejde primært skal afspadseres og kun i de tilfælde, hvor dette ikke er muligt, kan honoreres kontant.
Om grundlaget for opgørelse af merarbejde kan det oplyses, at såvel merarbejde på tjenstestedet som merarbejde i hjemmet kan medregnes, forudsat at dette opfylder aftalens generelle betingelser, jf. merarbejdsaftalens § 2, stk. 1 og 2. I tilslutning hertil bemærkes, at betingelsen om, at merarbejdet i øvrigt har været en forudsætning for den forsvarlige varetagelse af de med stillingen forbundne pligter, må opfattes som et alternativ til kravet om, at merarbejdet er pålagt i henhold til særlig ordre eller ifølge godkendt tjenestefordeling.
De generelle arbejdstidsregler for tjenestemænd og dermed reglerne om overarbejdsbetaling forudsætter, at arbejdstiden er direkte kontrollabel.
For så vidt angår tjenestemænd uden højeste arbejdstid og disses adgang til eventuel merarbejdsgodtgørelse stilles der krav om dokumentation og attestation for merarbejdets årsag og omfang, som har betydning for myndighedens skøn over, om der foreligger et tilstrækkeligt grundlag for at yde godtgørelsen. Der henvises herved til cirkulæret af 21. november 1977, pkt. 3, og cirkulæret af 17. januar 1979, side 3 nederst.
Vedrørende kaptajnens klage over, at merarbejde af uvæsentligt omfang ikke honoreres, skal Finansministeriet henvise til § 2, stk. 4, i merarbejdsaftalen, hvoraf det fremgår, at der til tjenestemænd, der oppebærer særligt tillæg, herunder rådighedstillæg, som godtgørelse for overarbejde m.v. i medfør af lønnings- og klassificeringsloven eller aftale indgået i henhold til § 45 i tjenstemandsloven, kun kan ydes godtgørelse, såfremt det samlede merarbejde væsentligt overstiger det overarbejde, der anses som godtgjort gennem det særlige tillæg.
Det bemærkes, at væsentlighedskriteriet ikke er kvantificeret ved aftale eller på anden måde. Efter Finansministeriets opfattelse må vurderingen heraf derfor bero på Forsvarsministeriets praksis."
A fremsatte i en skrivelse sine bemærkninger til udtalelserne. I skrivelsen fastholdt A sin hovedpåstand om, at han havde været i god tro med hensyn til, at det præsterede merarbejde ville blive honoreret med et kontant vederlag. A anførte, at han aldrig havde været i tvivl om, at merarbejdet skulle kompenseres på grundlag af bestemmelserne i KFF B. 16-1983, men når der tilsyneladende er divergerende opfattelser af, hvad dette indebærer, måtte dette efter hans opfattelse i et vist omfang kunne henføres til, at Forsvarskommandoens og Forsvarsministeriets vejledning, bestemmelser m.v. er uklare. Endvidere anførte A, at oberst B, Hærens Mate
rielkommando, havde attesteret hver eneste merarbejdsaktivitet vel vidende, at en del var præsteret i hjemmet. A fastholdt derfor sin klage, herunder hans klage over, at merarbejde præsteret i hjemmet ikke indgik i beregningsgrundlaget ved Forsvarsministeriets stillingtagen til ansøgningen om godtgørelsen. Endelig fastholdt A tillige sine øvrige klagepunkter.
I en udtalelse i anledning heraf meddelte Hærens Materielkommando, at det anførte i A's skrivelse af 16. december 1988 ikke gav anledning til yderligere principielle bemærkninger.
Forsvarskommandoen fastholdt i sin udtalelse, at såvel Hærens Materielkommando som Forsvarskommandoen alene havde givet det projektdeltagende personel tilsagn om en positiv behandling af eventuelle indstillinger vedrørende merarbejdet, og at eventuel kompensation ville ske i overensstemmelse med KFF B. 16-1983, pkt. 6. Endvidere anførte Forsvarskommandoen sine bemærkninger til de enkelte punkter i A's skrivelse af 16. december 1988.
Forsvarsministeriet anførte ligeledes i sin udtalelse ministeriets bemærkninger til de enkelte punkter i A's skrivelse af 16. december 1988. Forsvarsministeriet henholdt sig i øvrigt til det ved skrivelsen af 5. oktober 1988 anførte, og fremhævede specielt, "at merarbejde som hovedregel kompenseres i form af afspadsering. Godtgørelse i form af kontant betaling ydes alene i de tilfælde, hvor mulighederne for afspadsering må anses for udtømte".
I en skrivelse fremkom A med sine bemærkninger til de supplerende udtalelser. A bemærkede i den forbindelse under henvisning til sagens akter, at han havde ønsket at afspadsere merarbejdet, men at det var Hærens Mate-
rielkommando, der havde ønsket kompensation i form af kontant godtgørelse. A henviste i den forbindelse til Hærens Materielkommandos skrivelse af 6. oktober 1986 til Forsvarskommandoen.
Jeg udtalte følgende i en skrivelse til A:
"...
- Spørgsmålet om honorering af Deres merarbejde i 1. og 2.kvartal 1986.
Indledningsvis skal jeg meddele, at jeg på baggrund af de foreliggende udtalelser i sagen må lægge til grund, at der er enighed om, at spørgsmålet om eventuel honorering af Deres merarbejde i forbindelse med det iværksatte organisationsudviklingsprojekt skal løses med udgangspunkt i bestemmelserne i Kundgørelse for forsvaret B. 16-1983, pkt. 6, herunder bestemmelserne i Økonomi- og Budgetministeriets cirkulære af 10. november 1971 om godtgørelse for merarbejde til tjenestemænd i staten, for hvem der ikke gælder en højeste tjenestetid.
Forsvarsministeriet har under sagen oplyst, at ministeriet i overensstemmelse med cirkulæret af 10. november 1971 honorerer indstillinger om merarbejde efter en samlet vurdering af bl.a. merarbejdets varighed, dets karakter og dets fordeling over en given periode m.v. Såfremt ministeriet finder, at merarbejde kan godtgøres, kompenseres dette som en hovedregel i form af afspadsering. Godtgørelse i form af kontant betaling ydes alene i de tilfælde, hvor mulighederne for afspadsering må anses for udtømte.
Som anført ovenfor havde De...fremsat ønske om at afspadsere merarbejdet. Hærens Materielkommando fandt imidlertid ikke, at merarbejdet af hensyn til de pålagte opgavers rettidige løsning kunne afvikles ved meddelelse af frihed, hvilket fremgår af materielkommandoens skrivelse af 6. oktober 1986.
Jeg må derfor efter det oplyste lægge til grund, at det i den foreliggende sag ikke har været muligt at afvikle merarbejdet i form af afspadsering.
Efter de gældende regler kan såvel merarbejde på tjenestestedet som merarbejde præsteret i hjemmet medregnes, forudsat at arbejdstiden er direkte kontrollabel.
I Forsvarskommandoens skrivelse af 31. juli 1987 til regnskabspligtige institutioner m. fl. under Forsvarskommandoen er om proceduren ved indstillinger om kompensation for ikke afviklet merarbejde anført følgende:
"...
FMN har over for FKO understreget, at nævnte indstillinger som et minimum, skal indeholde følgende oplysninger:
- En opgørelse dag for dag med specifikation over, hvor stor en del af det udførte merarbejde, der er udført på tjenestestedet, og hvor stor en del, der måtte være udført i hjemmet.
- Oplysninger om, hvor stor en del af arbejdet, der er udført efter ordre, og hvor stor en del, der er udført efter egen bestemmelse, herunder hvor stor en del, der er udført på grund af tilfældigt merarbejde.
- Indstillingen bilægges arbejdstidsplanen for den periode, hvori merarbejdet har fundet sted samt arbejdstidsplanen for den efterfølgende periode.
FKO skal anføre, at indstillinger vedr. kompensation for merarbejdet normalt kun vil kunne behandles på grundlag af en opgørelse over faktisk præsteret tidsmæssig merarbejde på baggrund af en godkendt og planlagt tjenestefordeling.
..."
Ved opgørelsen af Deres merarbejde i forbindelse med Forsvarsministeriets afgørelse i skrivelsen af 6. januar 1988 har ministeriet ikke taget hensyn til den del af merarbejdet, der er udført i hjemmet (ca. 30 timer) under henvisning til, at det ikke er kontrollabelt.
I udtalelserne...har Forsvarsministeriet om spørgsmålet bemærket, at efter ministeriets praksis indgår merarbejde præsteret i hjemmet ikke i ministeriets samlede vurderingsgrundlag.
Ministeriets nævnte praksis fremgik ikke af HMAKs bestemmelser om de administrative forhold omkring de nedsatte analysegrupper i skrivelsen af 2. oktober 1985, og fremgår heller ikke af Forsvarskommandoens ovennævnte senere udsendte retningslinier for indstillinger om honorering af merarbejde.
Ved udarbejdelsen af opgørelserne over Deres merarbejde i 1. og 2. kvartal 1986 fulgte De de i skrivelsen af 2. oktober 1985 anførte retningslinier, og Deres opgørelser over præsteret merarbejde, herunder merarbejde præsteret i hjemmet, er attesteret af Deres chef, oberst (B).
På baggrund heraf - samt de i øvrigt foreliggende oplysninger om gennemførelsen af det omhandlede organisationsudviklingsprojekt- finder jeg, at De ved arbejdets udførelse måtte have en berettiget forventning om, at også dokumenteret merarbejde præsteret i hjemmet, ville indgå i vurderingsgrundlaget med henblik på eventuel kompensation.
Jeg har gjort Forsvarsministeriet bekendt med min opfattelse og har på baggrund heraf henstillet, at Forsvarsministeriet genoptager behandlingen af HMAKs og For-
svarskommandoens indstillinger af henholdsvis 6. oktober og 4. december 1986 om udbetaling af godtgørelse for Deres merarbejde i 1. og 2. kvartal 1986.
Jeg har herefter ikke fundet tilstrækkelig anledning til at gå nærmere ind på de spørgsmål, som er nævnt foran under punkt b og c.
Jeg har udbedt mig underretning om Forsvarsministeriets fornyede afgørelse i sagen.
..."