A klagede over, at DSB og trafikministeren havde afslå et aktindsigt i tilbudsmateriale vedrørende reparations- og vedligeholdelsesarbejder på DSBs færger gennem de sidste 5 år. Afslaget var givet under henvisning til offentlighedslovens § 13, stk. 1, nr. 5 og 6.
Ombudsmanden udtalte, at anvendelsen af offentlighedslovens § 13, stk. 1, nr. 5, forudsatte en konkretisering af den økonomiske tabsrisiko for det offentlige. DSBs generelle henvisning til DSBs stilling i forbindelse med senere, lignende kontraktindgåelser opfyldte ikke denne forudsætning.
Ombudsmanden udtalte endvidere, at offentlighedslovens § 13, stk. 1, nr. 6, kun er tænkt anvendt i relativt sjældne tilfælde, og kun, hvor anvendelsen er klart på krævet. Afslag på aktindsigt efter denne bestemmelse forudsætter, at der foreligger ganske særlige omstændigheder, hvilket efter ombudsmandens opfattelse ikke var tilfældet i den aktuelle sag.
Ombudsmanden henstillede til DSB og Trafikministeriet at træffe en ny afgørelse.
DSB udleverede herefter de pågældende oplysninger til A. (J. nr. 1990-1920-512).