Efter en henvendelse fra Folketingets Ombudsmand har Fødevarestyrelsen givet en journalist aktindsigt i stort set alle oplysninger i et internt dokument med notater fra en række interviews, som styrelsen gennemførte med eksterne samarbejdspartnere i forbindelse med en intern evaluering af Fødevarestyrelsens håndtering af COVID-19 i mink.
Styrelsen havde kun givet journalisten aktindsigt i en mindre mængde udsagn fra eksterne samarbejdspartnere om faktiske omstændigheder, hvilket Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri havde stadfæstet. Dette klagede journalisten til ombudsmanden over.
Ombudsmanden mente, at notaterne som helhed udgjorde en del af sagens faktuelle grundlag, og at alle relevante oplysninger i notaterne derfor som udgangspunkt var ekstraheringspligtige efter offentlighedslovens § 28, stk. 1.
Ombudsmanden bad derfor Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri om at redegøre for ministeriets vurdering af, at en række oplysninger ikke var blevet anset for relevante for sagen og dermed ikke udleveret. Ombudsmanden fremdrog i den forbindelse en række konkrete eksempler fra det undtagne materiale, som han bad ministeriet om at forholde sig til.
Ministeriet hjemviste på baggrund af ombudsmandens henvendelse sagen til Fødevarestyrelsen, der besluttede at udlevere stort set alle oplysningerne i notaterne.
Yderligere oplysninger:
Folketingets Ombudsmand, Niels Fenger, tlf. 42 47 50 91
Områdechef Jacob Christian Gaardhøje, tlf. 33 13 25 12
FAKTA
Efter § 23, stk. 1, nr. 1, i offentlighedsloven omfatter retten til aktindsigt ikke dokumenter, der ikke er afgivet til udenforstående (interne dokumenter).
Det følger af offentlighedslovens § 28, stk. 1, at retten til aktindsigt i dokumenter omfattet af § 23 omfatter oplysninger om en sags faktiske grundlag og oplysninger om eksterne faglige vurderinger, i det omfang oplysningerne er relevante for sagen.
Ombudsmanden har behandlet en tidligere afgørelse i sagen i 2024-1. I denne sag havde myndighederne afslået indsigt i notaterne i deres helhed under henvisning til, at der var tale om interne dokumenter efter offentlighedslovens § 23, stk. 1. Ombudsmanden udtalte i sagen, at notaterne udgjorde en del af sagens faktuelle grundlag, og at relevante oplysninger i notaterne derfor som udgangspunkt var ekstraheringspligtige i overensstemmelse med offentlighedslovens § 28, stk. 1.