En mand klagede over Civilretsdirektoratets praksis vedrørende fastsættelse af underholdsbidrag efter skattereformen pr. 1. januar 1994. Skattereformen betød en skattemæssig merbelastning af bidragyder mens modtager ville få en lettelse. Underholdsbidragene var hidtil som udgangspunkt fastsat til 1/4 af forskellen i parternes indtægter. Efter Civilretsdirektoratets vejledende retningslinier skulle underholdsbidraget som følge af skattereformen nedsættes frem mod indkomståret 1998, således at det som udgangspunkt herefter skulle fastsættes som 1/5 af forskellen mellem parternes indtægter. Der skulle ske en glidende reduktion fra 1/4 til 1/5.
Ombudsmanden mente at underholdsbidraget burde reduceres allerede fra indkomståret 1995, således at en væsentlig del af den samlede reduktion skete fra dette tidspunkt. Ombudsmanden mente ikke at dette med tilstrækkelig tydelighed og præcision fremgik af Civilretsdirektoratets vejledende retningslinier for nedsættelse af underholdsbidrag.
Ombudsmanden henstillede derfor til Civilretsdirektoratet på ny at overveje hvorledes reduktionen af underholdsbidrag burde gennemføres. Ombudsmanden bad navnlig Civilretsdirektoratet overveje om, og eventuelt i hvilken grad, de indførte arbejdsmarkedsbidrag burde påvirke underholdsbidragene. (J. nr. 1994-1477-651).