Offentlighedslovens § 15 stiller endvidere krav til journalsystemets indretning. Det kræves således, at systemet indeholder oplysninger om dato for, hvornår et dokument bliver modtaget eller afsendt, og en kort, tematisk angivelse af dokumentets indhold.
Registreringer i en myndigheds it-systemer skal generelt være klare, tilstrækkelige og retvisende.
Det er derudover af afgørende betydning, at der i it-systemet er sikker dokumentation for, hvornår en myndighed har sendt et brev. Det gælder bl.a. ved beregning af frister, herunder klagefrister. Ved beregning af klagefrister må man kunne gå ud fra, at myndighedens afgørelse afsendes, den dag den er dateret. Se bl.a. FOB 2007.399. Der vil f.eks. kunne ske fejl i den situation, hvor en myndigheds breve automatisk dateres, den dag de oprettes i systemet, og ikke den dag de faktisk afsendes, hvis sagsbehandleren ikke husker selv at ændre datoen, når brevet sendes. Se ombudsmandens nyhed af 14. marts 2023 med omtale af forskellige tilfælde, hvor breve til borgere var blevet dateret forkert på grund af it-fejl og/eller menneskelige fejl.
Overblik #7 om journalisering
2.3. Dokumentets integritet og autenticitet
Dokumenter, som sendes elektronisk til borgerne, må ikke uden videre kunne ændres efter afsendelsen – hverken i indhold eller datering. Dvs. at der er et krav om sikring af et dokuments integritet (originale indhold). Se bl.a. FOB 2009 4-7 og ombudsmandens nyhed af 14. februar 2022.
Det er derudover et grundlæggende krav, at man kan se, fra hvilken myndighed et brev stammer – altså, at dokumentets autenticitet sikres. Se bl.a. FOB 2015-22.
2.4. Underskriftskrav
Alle breve fra myndighederne i afgørelsessager – også selve afgørelsen – skal enten forsynes med personlig underskrift eller udformes på en måde, der i øvrigt sikrer en entydig identifikation af den, som afsender brevet, og at brevet er endeligt. Det følger af forvaltningslovens § 32 b, stk. 1.
Hensynene bag kravet er:
- Der skal kunne placeres et tjenstligt ansvar.
- Man skal kunne se, at afgørelsen er truffet af en kompetent medarbejder.
- Der skal være tale om et færdigt (endeligt) dokument.
- Det skal sikres, at breve ikke sendes ved en fejl.
- Forfalskning skal modvirkes.
- Man skal have mulighed for at vurdere, om underskriveren er inhabil.
Kravet i forvaltningslovens § 32 b om personlig underskrift kan opfyldes, ved at brevet forsynes med en håndskrevet underskrift, en manuel faksimileunderskrift (ved at anvende et fysisk stempel) eller en elektronisk faksimileunderskrift (ved at den fysiske underskrift indsættes elektronisk i brevet).
Kravet om entydig identifikation i øvrigt kan bl.a. opfyldes ved brug af it-løsninger, hvor dokumenter afsendes med digital signatur, autosignatur eller andre former for signaturer, og hvor der samtidig er opstillet nødvendige foranstaltninger, der er egnet til at sikre, at misbrug og andre uretmæssigheder imødegås – og dermed at der sikres en korrekt angivelse af, hvem der har truffet en afgørelse.
Bestemmelsen i § 32 b, stk. 1, gælder ikke for dokumenter, hvor der anvendes automatisk sagsbehandling, eller for dokumenter, hvor der kvitteres, rykkes eller foretages andre sagsbehandlingsskridt, der ikke er væsentlige.
2.5. Søgemuligheder
It-systemer skal indrettes, så det er muligt at finde relevante sager ud fra indholdsmæssige kriterier – eksempelvis vil en søgemulighed alene ud fra cpr-nummer ikke være tilstrækkelig.
Baggrunden for kravet om søgemuligheder er bl.a., at myndighederne skal overholde det forvaltningsretlige lighedsprincip. Det kan de kun, hvis de kan finde tidligere, relevante sager og i øvrigt har et tilstrækkelig sikkert overblik over deres egen praksis. Se bl.a. ombudsmandens nyhed om undersøgelse af 75 bødesager fra 5 politimestre, særligt afsnit 1 og 3.E, og FOB 2006.390.
Se også FOB 2023-34 om Vurderingsstyrelsens sagsbehandlingsrutiner og sagsbehandlingstid i sager om partsaktindsigt. Her understøttede it-systemet ikke i sig selv de forvaltningsretlige krav, og myndigheden skulle derfor sikre, at kravene blev opfyldt på anden måde, f.eks. ved manuel sagsbehandling.
2.6. Sletning
Et dokument kan ikke ved elektronisk sagsbehandling slettes på et tidligere tidspunkt, end det ville kunne kasseres, hvis det havde foreligget i papirform. Se bl.a. FOB 1997.198 og FOB 2003.686.
2.7. Generelle partsrettigheder
Ved både udvikling og anvendelse af it-systemer i det offentlige er det helt centralt, at systemet understøtter overholdelsen af de retssikkerhedsmæssige garantier for borgerne, som de forvaltningsretlige regler og principper indeholder.
For en nærmere gennemgang af de forvaltningsretlige regler, hvor der bl.a. i ombudsmandspraksis har vist sig særligt at kunne opstå problemer ved indførelse af it-løsninger i sagsbehandlingen, henvises til:
Overblik #12 om partsrettigheder og offentlige it-systemer
3. Digital kommunikation med borgeren
Borgerne kan som udgangspunkt rette henvendelse til forvaltningen i den form, de selv ønsker. En borger har derfor i almindelighed ret til at henvende sig til forvaltningen i elektronisk form.
Omvendt kræver det lovhjemmel at pålægge borgerne at kommunikere digitalt med offentlige myndigheder (herunder sende og modtage breve mv.).