Overblik #23

Afgrænsning og indledende sagsbehandling af en aktindsigtsanmodning

Ved behandlingen af en aktindsigtssag er selve anmodningen om aktindsigt central. Anmodningen danner grundlag for, at myndigheden kan identificere den sag eller de dokumenter mv., der ønskes aktindsigt i, og vurdere, om der er ret til aktindsigt.

En grundig indledende vurdering af anmodningen – og klarhed fra start over, hvad ansøgeren er og ikke er interesseret i – kan bidrage til en hurtig og effektiv sagsbehandling til gavn for både ansøgeren og myndigheden.

I nogle tilfælde vil det stå klart for myndigheden, hvad f.eks. en journalist er interesseret i at få aktindsigt i. I andre tilfælde kan myndigheden være i tvivl og eventuelt hælde til en snæver forståelse og afgrænsning af anmodningen. Hvis myndigheden afgrænser en anmodning for snævert, og relevante sager, dokumenter eller oplysninger dermed indledningsvis ”skæres væk”, vil det kunne føre til en forkert afgørelse. Der kan samtidig – hvis afgrænsningen ikke klart beskrives – være en risiko for, at ansøgeren ikke får kendskab til, at disse sager, dokumenter eller oplysninger findes, og derfor ikke kan gøre opmærksom på de eventuelle misforståelser over for myndigheden.

Er myndigheden i tvivl om, hvordan en aktindsigtsanmodning skal forstås eller afgrænses, kan myndigheden bl.a. gå i dialog med ansøgeren og derigennem søge at klarlægge, hvad anmodningen omfatter.

Senest opdateret 15. april 2025.
Oversigt over opdateringer findes i bunden af overblikket.

For snæver afgrænsning

En journalist ønskede aktindsigt i oplysninger om Udlændingestyrelsens revurdering af en udlændings plads på den nationale sanktionsliste over religiøse forkyndere. Udlændinge- og Integrationsministeret gav journalisten delvist afslag.

Ombudsmanden mente, at ministeriets fremgangsmåde i sagen havde resulteret i, at afgrænsningen af journalistens anmodning var blevet for snæver. Ministeriet burde enten have anlagt en bredere forståelse af anmodningen eller kontaktet journalisten for at få afklaret, om ministeriet havde forstået anmodningen korrekt. Alternativt burde ministeriet i sin afgørelse tydeligt have beskrevet afgrænsningen af anmodningen. Det ville have givet journalisten mulighed for at vurdere, om der var anledning til at vende tilbage med en ny, supplerende anmodning.

FOB 2020-9

1. Oversigt

I dette overblik beskrives, hvilke spørgsmål og sagsskridt en myndighed i praksis bør være opmærksom på, når den modtager en anmodning om aktindsigt efter offentlighedsloven og skal fastlægge (afgrænse), hvilke sager, dokumenter og oplysninger aktindsigtsanmodningen omfatter.

Overblikket handler derimod ikke om, i hvilke tilfælde sager, dokumenter og oplysninger eventuelt kan undtages fra aktindsigt.

I overblikkets afsnit 2 behandles de indholdsmæssige krav til aktindsigtsanmodninger. Disse krav har bl.a. til formål at hjælpe myndigheden til at kunne forstå og afgrænse, hvad ansøgeren ønsker aktindsigt i.

Hvis de indholdsmæssige krav til anmodningen ikke er opfyldt, bør myndigheden vejlede og eventuelt gå i dialog med ansøgeren om, hvad der skal til, for at myndigheden kan behandle anmodningen. Der kan også være grund til at vejlede eller gå i dialog, hvis der i øvrigt er tvivl om, hvordan anmodningen skal forstås og afgrænses. Reglerne om vejledning og dialog behandles i afsnit 3.

I afsnit 4 behandles spørgsmålet om afgrænsning af en aktindsigtsanmodning og kravene til en myndigheds beskrivelse af, hvordan den har forstået og afgrænset anmodningen.

Om vejledning og dialog i forbindelse med ressourcekrævende aktindsigtsanmodninger henvises også til overblik #15 om ressourcebetragtninger i aktindsigtssager.

2. Hvad skal en anmodning om aktindsigt indeholde?

En aktindsigtssag indledes ved en anmodning om at se en myndigheds dokumenter om en sag eller et emne. Der stilles ikke efter offentlighedsloven nogen formkrav til en anmodning om aktindsigt, ligesom der ikke stilles noget krav om, at der gives en begrundelse for anmodningen.

En anmodning om aktindsigt skal imidlertid

  • indeholde de oplysninger, som er nødvendige for, at myndigheden kan identificere den sag eller de dokumenter, der ønskes aktindsigt i (det såkaldte ”objektive identifikationskrav”), og
  • angive det tema, som sagen eller dokumentet vedrører (”temakravet”).

Det følger af offentlighedslovens § 9, stk. 1, nr. 1 og 2.

Det objektive identifikationskrav indebærer, at det i det konkrete tilfælde – bl.a. ved anvendelse af myndighedens journalsystem – skal være muligt for myndigheden på grundlag af de foreliggende oplysninger at finde de relevante sager eller dokumenter frem. Myndigheden kan ikke kræve f.eks., at ansøgeren angiver sagens journalnummer eller ved, hvilken sag et dokument er tilknyttet.

Eksempelvis vil en anmodning om aktindsigt i Finanstilsynets sager og dokumenter om penge ikke opfylde det objektive identifikationskrav, da det ud fra anmodningen ikke er muligt at vide, hvilke sager eller dokumenter ansøgeren ønsker aktindsigt i.

Se også FOB 2009 17-2, der er omtalt i afsnit 3.1.

Hvis myndigheden ikke er i stand til at identificere en sag eller et dokument ud fra de oplysninger, som fremgår af anmodningen, bør myndigheden vejlede ansøgeren om, hvilke yderligere oplysninger myndigheden har brug for. Se nærmere i afsnit 3.1.

Ud over det objektive identifikationskrav gælder der som nævnt også et temakrav, hvilket betyder, at en anmodning om aktindsigt skal angive temaet for den sag eller det dokument, der søges om aktindsigt i.

Kravet om angivelse af et tema indebærer, at ansøgeren må præcisere sin anmodning om aktindsigt, så det offentliges ressourcer kan koncentreres om de relevante sager eller dokumenter.

Temakravet vil være opfyldt, hvis der anmodes om aktindsigt i en myndigheds sager af en bestemt art, f.eks. sager om spildevand eller sager om udstedelse af jagttilladelse.

Temakravet kan også være opfyldt, hvis temaet angår tværgående spørgsmål (dvs. at temaet så at sige går på tværs af myndighedens sager og sagsområder). Det kan f.eks. være en anmodning om aktindsigt hos Fødevarestyrelsen i ”brevveksling vedrørende smiley-ordningen”.

Hvis betingelsen om at angive et tema er opfyldt, kan der eksempelvis anmodes om aktindsigt i sager journaliseret i en bestemt periode – f.eks. ansøgninger om jagttilladelse, der er modtaget af myndigheden den seneste måned. 

Temakravet er derimod som det klare udgangspunkt ikke opfyldt, hvis en anmodning alene angiver en kommunikationsform, en dokumenttype eller f.eks. kommunikation mellem en myndighed og en anden part i en afgrænset periode. Det kan være tilfældet, hvis der anmodes om aktindsigt i f.eks.

  • alle interne notater
  • alle dokumenter journaliseret i et bestemt journalsystem
  • alle udgående mails i en bestemt periode
  • alle mails modtaget fra private mailkonti
  • alle mails udvekslet mellem en myndighed og en anden part.

Der vil dog kunne tænkes helt særlige tilfælde, hvor brevvekslingen mellem en myndighed og en anden part i sig selv vil kunne anses for et tema for ansøgningen. Det vil eksempelvis kunne være tilfældet, hvis formålet med en aktindsigtsbegæring er at belyse omfanget af kontakten mellem parterne. Se betænkning nr. 1510/2009 om offentlighedsloven, s. 397.

Det vil som udgangspunkt heller ikke være tilstrækkeligt til at opfylde temakravet, at anmodningen (alene) angiver en proces eller et processkridt for de ønskede dokumenter (f.eks. alle dokumenter, som har været forelagt et ministeriums departementschef, eller alle dokumenter, der har været genstand for en økonomisk eller juridisk analyse).

Det følger af forarbejderne til offentlighedsloven, at angivelse af en konkret sags journalnummer i en anmodning om aktindsigt vil være tilstrækkelig til, at myndigheden ikke kan afslå at behandle anmodningen, selv om kravet om angivelse af tema ud fra en principiel betragtning kan siges ikke at være opfyldt.

Hvis en anmodning om aktindsigt trods myndighedens vejledning af ansøgeren ikke opfylder temakravet, bør myndigheden overveje, om ansøgningen alligevel bør behandles efter meroffentlighedsprincippet. Der må i den forbindelse tages hensyn til, om det vil indebære nævneværdige vanskeligheder eller væsentligt administrativt besvær at finde sagerne eller dokumenterne frem.

3. Vejledning og dialog

3.1. Når det objektive identifikationskrav eller temakravet ikke er opfyldt

Hvis en anmodning om aktindsigt ikke opfylder det objektive identifikationskrav eller temakravet, bør myndigheden vejlede og eventuelt gå i dialog med ansøgeren om, hvilke oplysninger ansøgeren skal tilvejebringe, for at myndigheden kan behandle anmodningen. Det kan dreje sig om,

  • at myndigheden ikke kan identificere de sager eller dokumenter, der søges om aktindsigt i, eller
  • at der ikke er angivet et tema for dokumenternes indhold.

Pligten til at vejlede ansøgeren følger af myndighedernes almindelige vejledningspligt, men kan også siges at følge af princippet om meroffentlighed.

Overblik #5 om vejledning

Den offentlighedsordning, der er etableret med offentlighedsloven, har særlig betydning for mediernes adgang til at kunne informere offentligheden om myndighedernes sager. Myndighederne skal derfor udvise særlig imødekommenhed over for journalisters og mediers anmodninger om aktindsigt – og der kan også være særlig grund til at vejlede og gå i dialog, når en anmodning, der er fremsat af medierne, ikke opfylder identifikationskravet eller temakravet.

3.2. Når myndigheden er i tvivl om, hvordan aktindsigtsanmodningen skal forstås eller afgrænses

Selv om en anmodning om aktindsigt opfylder det objektive identifikationskrav og temakravet, kan myndigheden alligevel i nogle tilfælde være i tvivl om, hvad ansøgeren ønsker aktindsigt i – f.eks. hvis anmodningen er formuleret meget bredt eller generelt.

Hvis myndigheden er i tvivl om forståelsen eller afgrænsningen af en aktindsigtsanmodning, vil der ofte være anledning til at søge dialog med ansøgeren for at få en bedre forståelse af, hvilke dokumenter og oplysninger mv. ansøgeren har interesse i.

Artikel i FOB 2020: Sæt aktindsigtssagen på rette spor

Der kan være særlig anledning til dialog med ansøgeren, hvis myndigheden hælder til en snæver forståelse af anmodningens indhold. Her kan myndighedens afgrænsning få stor betydning for ansøgeren. Hvis myndigheden vælger en for snæver afgrænsning – og afgrænsningen ikke gøres klar for ansøgeren, enten i forbindelse med at sagen behandles, eller som en del af selve afgørelsen – er der en risiko for, at ansøgeren ikke får kendskab til, at der er sager, dokumenter eller oplysninger, som myndigheden har ”skåret væk”. Ansøgeren får dermed ikke mulighed for at gøre opmærksom på eventuelle misforståelser hos myndigheden.

Se også FOB 2019-19, som er omtalt længere nede i dette afsnit, og sagerne FOB 2020-9, der er omtalt i afsnit 4. FOB 2020-22, der er omtalt i afsnit 2 og 3.1. Se desuden FOB 2024-21.

Andre forhold kan også gøre, at myndigheden bør vejlede eller indlede en dialog med ansøgeren – f.eks. 

  • hvis det fremgår af anmodningen, at der er forhold af betydning for anmodningen, som ansøgeren har misforstået – f.eks. fordi de dokumenter, som ansøgeren beder om aktindsigt i, slet ikke indeholder de oplysninger, som ansøgeren ønsker. Se FOB 2014-40.

Eller 

  • hvis myndigheden er i besiddelse af et dokument, som myndigheden ikke mener er omfattet af anmodningens ordlyd, men som det er nærliggende at antage, at ansøgeren vil være interesseret i. Se FOB 2019-19:

4. Afgrænsning af en aktindsigtsanmodning og beskrivelsen heraf

Når en myndighed behandler en aktindsigtsanmodning, må det ske med udgangspunkt i en naturlig forståelse af anmodningen og den eventuelle dialog, der har været med ansøgeren (som omtalt i afsnit 3). Myndighedens afgrænsning af, hvilket materiale den anser for omfattet af anmodningen, skal være saglig og loyal med henblik på, at der ved behandlingen af anmodningen kan tages stilling til det materiale, der er i overensstemmelse med ansøgerens ønsker.

Når en myndighed afgrænser en aktindsigtsanmodning på en sådan måde, at dokumenter eller oplysninger ”skæres væk” – og der derfor ikke bliver taget stilling til aktindsigt heri – skal myndigheden desuden i nødvendigt omfang beskrive denne afgrænsning.

Se også FOB 2020-10, der er omtalt under afsnit 3.2, samt – med modsat udfald – ombudsmandens udtalelse af 26. november 2024 i sag nr. 24/02944 (offentliggjort på offentlighedsportalen.dk), hvor ombudsmanden samlet set ikke fandt tilstrækkeligt grundlag for at kritisere Skatteministeriets afgrænsning.

Hvis en myndighed ikke med rimelighed kan være i tvivl om, at en ansøger ønsker at få aktindsigt i nærmere bestemte oplysninger, vil det imidlertid ikke være i overensstemmelse med offentlighedsloven at frasortere oplysningerne, når anmodningen afgrænses. Det gælder, selv om myndigheden efterfølgende redegør for afgrænsningen i aktindsigtsafgørelsen.

Se også FOB 2024-2, der er omtalt under afsnit 2.

Det vil normalt ikke være et problem, at myndigheden afgrænser en aktindsigtsanmodning således, at den omfatter mere end det, den aktindsigtssøgende har anmodet om. Myndigheden må imidlertid oplyse om den bredere afgrænsning, hvis det er nødvendigt for, at ansøgeren får et dækkende og retvisende billede i forhold til den information, ansøgeren har bedt om.

En myndighed kan af og til have svært ved at identificere de akter, der er omfattet af en anmodning om aktindsigt, selv om anmodningen er formuleret klart og tydeligt. Det kan f.eks. være tilfældet, hvis anmodningen vedrører et tværgående emne, og myndighedens journalsystem ikke giver mulighed for at foretage sikre søgninger på det grundlag.

I den situation bør myndigheden oplyse den aktindsigtssøgende om, at der kan være mere materiale end det, der blev fundet ved søgningerne.

5. Andre opmærksomhedspunkter – notatpligt og undersøgelsespligt

Hvis en anmodning om aktindsigt indgives til myndigheden mundtligt, skal myndigheden udarbejde et notat, der angiver, hvad der er søgt om aktindsigt i. Det følger således af notatpligten i offentlighedslovens § 13, at en myndighed i afgørelsessager snarest muligt skal gøre notat om bl.a. mundtlige oplysninger om en sags faktiske grundlag, der er af betydning for sagens afgørelse og ikke i øvrigt fremgår af sagens dokumenter.

Et udførligt og præcist notat om, hvad der er søgt aktindsigt i, kan også medvirke til en korrekt afgrænsning af aktindsigtsanmodningen.

Overblik #2 om notatpligt

En myndighed skal desuden normalt gennemgå de dokumenter mv., som ansøgeren ønsker aktindsigt i. Et afslag på aktindsigt – helt eller delvist – må således i almindelighed bygge på en konkret vurdering af de pågældende dokumenter mv.

Overblik #8 om officialprincippet

På samme måde skal en klagemyndighed, der behandler en klage over den underordnede myndigheds afslag på aktindsigt, i almindelighed også indhente de sager og dokumenter, der er givet afslag på aktindsigt i. Se FOB 2018-25, hvor Kirkeministeriet forud for et afslag på aktindsigt ikke havde indhentet de akter, som Viborg Stift havde givet en ansøger delvist afslag på aktindsigt i.

6. Typiske fejl

Det er vigtigt, at myndighedens indledende behandling af en anmodning om aktindsigt sikrer, at anmodningen bliver korrekt forstået og afgrænset i overensstemmelse med ansøgerens ønske. Det giver en sikkerhed for, at retten til aktindsigt bliver vurderet i (alle) de dokumenter og oplysninger, som en borger eller journalist er interesseret i.

Eksempler på typiske fejl: 

  • Myndigheden afslår aktindsigtsanmodningen, fordi den ikke opfylder det objektive identifikationskrav eller temakravet, uden at overveje at vejlede eller gå i dialog med ansøgeren.
  • Myndigheden foretager en for snæver afgrænsning af anmodningen om aktindsigt, fordi myndigheden ikke har været i dialog med ansøgeren for at forstå anmodningen.
  • Det fremgår ikke tydeligt af myndighedens afgørelse, hvilke dokumenter og oplysninger myndigheden har gennemgået eller eventuelt ”skåret fra” ved afgrænsningen af aktindsigtsanmodningen.
  • Myndigheden får ikke taget notat, når anmodningen er fremsat mundtligt.
  • Myndigheden gennemgår ikke de dokumenter mv., der er søgt om aktindsigt i, men giver afslag på aktindsigt uden at have foretaget en konkret vurdering af de pågældende dokumenter mv.

7. Konsekvenser af en for snæver afgrænsning af en aktindsigtsanmodning

Hvis myndigheden afgrænser en anmodning for snævert, og relevante sager, dokumenter eller oplysninger dermed indledningsvis ”skæres væk”, vil det kunne føre til en forkert afgørelse.

Der kan samtidig – hvis afgrænsningen ikke klart beskrives – være en risiko for, at ansøgeren ikke får kendskab til, at disse sager, dokumenter eller oplysninger findes, og at ansøgeren derfor ikke kan gøre opmærksom på de eventuelle misforståelser over for myndigheden.

Væsentlige pointer

  • Det er vigtigt, at myndighedens indledende behandling af en anmodning om aktindsigt sikrer, at anmodningen bliver korrekt forstået og afgrænset i overensstemmelse med ansøgerens ønske.
  • Hvis de indholdsmæssige krav til anmodningen ikke er opfyldt, bør myndigheden vejlede og eventuelt gå i dialog med ansøgeren om, hvad der skal til, for at myndigheden kan behandle anmodningen.
  • Hvis myndigheden i øvrigt er i tvivl om, hvad der er omfattet af anmodningen om aktindsigt, bør myndigheden enten
    • anlægge en bred forståelse af anmodningen om aktindsigt,
    • vejlede og gå i dialog med ansøgeren for at sikre, at myndigheden har forstået anmodningen om aktindsigt korrekt i overensstemmelse med ansøgerens ønsker, eller
    • alternativt tydeligt beskrive, hvordan myndigheden har afgrænset anmodningen, så ansøgeren får kendskab til, hvordan myndigheden har forstået anmodningen. Det giver ansøgeren mulighed for at vurdere, om der eventuelt er anledning til at vende tilbage med en ny, supplerende anmodning.
  • En myndighed skal normalt gennemgå de dokumenter mv., som ansøgeren ønsker aktindsigt i. Et afslag på aktindsigt – helt eller delvist – må således i almindelighed bygge på en konkret vurdering af de pågældende dokumenter mv.

Baggrund

Dette overblik bygger på offentlighedsloven med tilhørende forarbejder, herunder betænkning nr. 1510/2009 om offentlighedsloven, og administrative forskrifter, relevant ombudsmandspraksis samt den generelle forvaltningsretlige litteratur, herunder navnlig Mohammed Ahsan, Offentlighedsloven med kommentarer, 3. udgave (2022), s. 221-223, 231-238 og 262-272, og Niels Fenger (red.), Forvaltningsret (2018), s. 394 ff.

Opdatering

15. april 2025

Der er foretaget en række mindre redaktionelle ændringer i overblikket. Afsnit 4 er desuden opdatereret med nyt tekstafsnit og ny ombudsmandspraksis (sag nr. 24/02944).

2. oktober 2024

Overblikkets afsnit 2 er opdateret med ny ombudsmandspraksis om temakravet (FOB 2024-13), afsnit 3 er opdateret med en henvisning til FOB 2024-21, og afsnit 4 er opdateret med ny praksis om afgrænsningen af en aktindsigtsanmodning (FOB 2024-15).

31. marts 2024

Overblikkets afsnit 2 om krav til en aktindsigtsanmodning er opdateret med ny ombudsmandspraksis, dels om myndigheders identifikation af relevant materiale (FOB 2024-2), dels om temakravet (FOB 2024-3). I overblikkets afsnit 4 er der tilføjet ny tekst, og afsnittet er opdateret med ny ombudsmandspraksis om, at myndigheder bør oplyse det til den aktindsigtssøgende, hvis der er udfordringer med at identificere materialet omfattet af anmodningen (FOB 2023-36).

30. marts 2023

Overblikkets afsnit 4 om myndighedens beskrivelse af afgrænsningen af en aktindsigtsanmodning er opdateret med et nyt tekstafsnit og ny ombudsmandspraksis om en myndigheds pligt til at oplyse om, at myndigheden har afgrænset en aktindsigtsanmodning bredere, end selve anmodningen lægger op til, hvis dette er nødvendigt for, at ansøgeren får et dækkende og retvisende billede i forhold til den information, ansøgeren har bedt om (FOB 2022-32).

23. marts 2022

Overblikkets afsnit 2 er opdateret med ny ombudsmandspraksis om temakravet (FOB 2022-2).

29. december 2021

Overblikkets afsnit 4 er opdateret med et nyt tekstafsnit og ny ombudsmandspraksis om et ministeriums for snævre afgrænsning af en aktindsigtsanmodning (FOB 2021-32).

 

Søgning efter ny praksis mv. med henblik på eventuel opdatering er senest foretaget 19. februar 2025