Se også FOB 2017-8, hvor aktindsigt i et dokument bl.a. blev afslået på grund af manglende journalisering, og FOB 1993.294, hvor ombudsmanden udtalte, at hvis en myndighed undlod at foretage journalisering, var der risiko for, at en anmodning om aktindsigt ikke blev imødekommet fuldt ud, fordi der ikke var tilstrækkeligt overblik over, hvor sagens dokumenter befandt sig. Det kunne indebære en ikke uvæsentlig forringelse af borgernes retsstilling efter offentlighedsloven, bl.a. i tidsmæssig henseende.
Pligten til at journalisere varetager også en række andre hensyn af navnlig ordensmæssig karakter hos myndigheden.
Journalisering er et hjælpemiddel til at identificere og fremfinde myndighedens dokumenter hurtigt og effektivt, herunder identificere, hvilke dokumenter der knytter sig til en sag. Det er f.eks. vigtigt, at myndighedens medarbejdere har kendskab til – eller har mulighed for at få kendskab til – hvordan myndigheden hidtil har administreret et givent regelsæt. Det følger af det forvaltningsretlige lighedsprincip. Se f.eks. FOB 2006.390, om utilstrækkelige søgemuligheder i journalsystem, der gjorde det vanskeligt for et universitet at overholde lighedsprincippet.
Myndigheden kan også bruge journaliseringen til at kontrollere, at sagsbehandlingen holder sig inden for fastsatte frister, ligesom den kan medvirke til, at andre, f.eks. en tilsynsmyndighed, kan kontrollere myndighedens sagsbehandling.
Journalisering giver desuden myndigheden et overblik over sagen – uden at den skal være afhængig af den enkelte sagsbehandlers hukommelse. Og den sikrer, at myndigheden i tvivlstilfælde kan dokumentere indholdet af de afgørelser, som myndigheden træffer, og bevise, at breve mv. er sendt eller modtaget. Det kan bl.a. have betydning i klage- eller retssager. Se FOB 2010 20-5.
Risikoen for, at sager og dokumenter går tabt – navnlig efter at de ikke længere tjener et administrativt formål – mindskes også ved journalisering. Dette har særlig betydning, når sagerne og dokumenterne i overensstemmelse med arkivreglerne skal afleveres til arkivmyndighederne for at blive arkiveret.
3. Hvem skal journalisere?
Pligten til at journalisere gælder for statslige forvaltningsmyndigheder og kommunale og regionale enheder, der kan henregnes til den kommunale og regionale centralforvaltning. Det følger af offentlighedslovens § 15, stk. 4.
Med ”statslige forvaltningsmyndigheder” menes bl.a. ministerielle departementer, underliggende styrelser og direktorater, uafhængige råd og nævn samt øvrige statslige forvaltningsmyndigheder omfattet af offentlighedslovens § 2.
Udtrykket ”den kommunale og regionale centralforvaltning” tager sigte på de adskilte enheder af den kommunale og regionale forvaltning, i det omfang de helt eller delvist har til opgave at servicere udvalg og kommunalbestyrelse eller regionsråd samt varetage den centrale personaleadministration og organisatoriske planlægning vedrørende hele myndigheden. Disse enheder vil herudover også kunne varetage myndigheds- og driftsopgaver.
Uden for ”den kommunale og regionale centralforvaltning” falder herefter organisatorisk adskilte institutioner og enheder i kommunen eller regionen, der hovedsageligt beskæftiger sig med driftsopgaver. Det omfatter f.eks. daginstitutioner, sygehuse og plejecentre, bosteder efter sociallovgivningen, skoler og andre undervisningsinstitutioner, herunder flere af sådanne institutioner med fælles ledelse.
Journaliseringspligten gælder således ikke for sådanne kommunale og regionale enheder, der ikke kan henregnes til den kommunale og regionale centralforvaltning. Pligten gælder heller ikke for de institutioner mv., der er omfattet af offentlighedslovens §§ 3-5 (dvs. bl.a. visse selvejende institutioner, foreninger, fonde, forsyningsvirksomheder samt KL og Danske Regioner).