1. Oversigt
I dette overblik behandles forvaltningslovens regler om begrundelse af afgørelser.
I afsnit 2 omtales forholdet til regler, som stiller strengere krav til begrundelse end forvaltningsloven.
En afgørelse, der meddeles skriftligt, skal være ledsaget af en begrundelse, og den, der har fået en afgørelse meddelt mundtligt, kan forlange at få en skriftlig begrundelse. Det følger af forvaltningsloven. En borger, der får fuldt ud medhold, har dog ikke krav på en begrundelse efter forvaltningslovens regler. I afsnit 3 og 4 behandles forvaltningslovens krav om begrundelse af henholdsvis skriftlige og mundtlige afgørelser.
Begrundelsen skal fremtræde som en forklaring på, hvorfor afgørelsen har fået det indhold, den har. I afsnit 5 omtales de overordnede krav til begrundelsens indhold.
Begrundelsen skal indeholde en henvisning til de retsregler, som afgørelsen er truffet i henhold til. Kravet om henvisning til retsregler behandles i afsnit 6.
I det omfang afgørelsen beror på et administrativt skøn, skal begrundelsen angive de hovedhensyn, der har været bestemmende for skønsudøvelsen. Kravet om angivelse af hovedhensyn bag skønsudøvelsen behandles i afsnit 7.
Begrundelsen skal desuden om nødvendigt indeholde en kort redegørelse for de oplysninger om sagens faktiske omstændigheder, som er tillagt væsentlig betydning for afgørelsen. Kravet i forhold til faktiske omstændigheder omtales i afsnit 8.
Omstændigheder, der skærper begrundelsespligten, behandles i afsnit 9.
I afsnit 10 omtales en række yderligere problemstillinger vedrørende begrundelsens indhold.
2. Forvaltningslovens regler er minimumskrav
Bestemmelser, som stiller strengere krav til begrundelse end forvaltningsloven, gælder ved siden af forvaltningslovens generelle regler.
Det gælder både regler om, i hvilke tilfælde der skal gives en begrundelse, og regler om, hvad begrundelsen skal indeholde. Forvaltningslovens regler om begrundelse har således karakter af minimumskrav, som suppleres af regler i andre love mv. Se bl.a. forvaltningslovens § 36.
Et eksempel på en bestemmelse, der stiller strengere krav til begrundelse end forvaltningsloven, findes i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område. Det følger af lovens § 70, at Ankestyrelsens afgørelser skal være skriftlige og begrundede. Det gælder også i tilfælde, hvor parten får fuldt ud medhold. Efter forvaltningsloven har den, der får fuldt ud medhold, ikke krav på en begrundelse.
3. Begrundelse af skriftlige afgørelser
En afgørelse skal, når den meddeles skriftligt, være ledsaget af en begrundelse, medmindre afgørelsen fuldt ud giver den pågældende part medhold. Det fremgår af forvaltningslovens § 22.
Begrundelsen skal således gives samtidig med, at afgørelsen meddeles.
Begrundelsespligten gælder kun over for den, der er part i sagen. Er der flere parter i en sag, skal parter, der ikke – eller ikke fuldt ud – får medhold, have en begrundelse for afgørelsen.
3.1. Begrundelsespligt for afgørelser
Begrundelsespligten efter forvaltningslovens § 22 gælder kun for afgørelser i forvaltningslovens forstand.
Overblik #4 om afgørelsesbegrebet
Procesledende beslutninger og andre dispositioner i forbindelse med tilrettelæggelsen af sagens behandling er derfor ikke omfattet af begrundelsespligten (medmindre der er adgang til særskilt at klage over dem).
Der er heller ikke begrundelsespligt efter forvaltningslovens § 22, hvis beslutningen har karakter af faktisk forvaltningsvirksomhed.
Det kan dog efter omstændighederne følge af god forvaltningsskik, at parten bør have en begrundelse for ekspeditioner, der har større betydning for parten.