1. Oversigt
Officialprincippet er et grundlæggende princip i forvaltningsretten. Det indebærer, at myndighederne har ansvaret for, at en sag oplyses tilstrækkeligt, inden der træffes afgørelse. Officialprincippet er nærmere beskrevet i afsnit 2.
Princippet forpligter myndigheden til at kende det retlige grundlag, den skal træffe afgørelse efter, og til at tilvejebringe relevante oplysninger om sagens faktiske omstændigheder. I afsnit 3 gennemgås, hvad der nærmere skal undersøges, og i afsnit 4 omtales undersøgelsens udstrækning.
En sag oplyses navnlig ved at indhente oplysninger fra myndigheden selv, andre myndigheder og parten. I afsnit 5 omtales de forskellige metoder til sagsoplysning.
I afsnit 6 beskrives såkaldt processuel eller bevismæssig skadevirkning, hvis parten f.eks. ikke medvirker til at tilvejebringe de nødvendige oplysninger.
2. Hvad er officialprincippet?
Inden en myndighed kan træffe afgørelse i en sag, må sagen forberedes. Der skal tilvejebringes det retsgrundlag og de faktiske oplysninger, som er nødvendige for at træffe en rigtig afgørelse. Det er et grundlæggende princip i forvaltningsretten. Princippet kaldes officialprincippet eller undersøgelsesprincippet.
Formålet med officialprincippet er at nå til den materielt rigtige afgørelse. En myndighed må ikke træffe afgørelse på grundlag af et utilstrækkeligt materiale.
Ansvaret for at oplyse en sag påhviler den myndighed, der skal træffe afgørelse.
Overblik #4 om afgørelsesbegrebet
Det betyder ikke nødvendigvis i praksis, at myndigheden altid selv skal fremskaffe de nødvendige oplysninger. Det kan være overladt til parten eller andre myndigheder. Den myndighed, der skal træffe afgørelse, står imidlertid med ansvaret for, at sagsforberedelsen har været forsvarlig.
I sager, der rejses af en borger gennem en ansøgning, vil det ofte påhvile borgeren selv at skaffe en række af eller alle de nødvendige oplysninger. Officialprincippet forpligter imidlertid myndigheden til aktivt at sikre, at oplysningerne bliver indsamlet og kontrolleret.
I sager, hvor afgørelsen retter sig mod en borger i form af et påbud eller et forbud, vil der ikke i samme omfang være adgang til at kræve, at borgeren fremskaffer oplysninger.
Det vil i de fleste tilfælde også være myndigheden selv, som indsamler de nødvendige oplysninger i sager om generelle foranstaltninger, der ikke retter sig mod nogen bestemt borger.
Officialprincippet er ikke generelt lovfæstet i forvaltningsretten, men er udtryk for en almindelig retsgrundsætning, der kun kan fraviges med lovhjemmel.
Princippet er på visse områder lovfæstet. F.eks. § 10 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, hvorefter myndigheder har ansvaret for, at sager, der behandles efter loven, er oplyst i tilstrækkeligt omfang til, at myndigheden kan træffe afgørelse.
Princippet hører til de såkaldte garantiforskrifter, hvis iagttagelse generelt er af væsentlig betydning for, om afgørelser er lovlige og rigtige. Hvis sagen er utilstrækkeligt oplyst, kan det betyde, at afgørelsen må tilsidesættes som ugyldig. Det kan også betyde, at sagen må genoptages, så de manglende undersøgelser kan blive foretaget.
Ved digitalisering af sagsbehandlingen og udvikling af nye it-løsninger er det væsentligt at være opmærksom på officialprincippet. Ønsker en myndighed at indføre et automatiseret afgørelsessystem, må den f.eks. på forhånd kunne afgrænse, hvilket faktum der vil være relevant i fremtidige sager.
Overblik #12 om partsrettigheder og offentlige it-systemer
En myndighed skal også i forhold til udøvelsen af f.eks. faktisk forvaltningsvirksomhed, indgåelse af kontrakter, indstillinger og processuelle beslutninger sikre sig, at den er i besiddelse af det oplysningsgrundlag, som er nødvendigt for at handle forsvarligt og korrekt. Her gælder for så vidt noget tilsvarende som i afgørelsessager ud fra princippet om saglig forvaltning.
Se f.eks. FOB 2020-18 om kravene til en myndigheds sagsoplysning, når myndigheden afgiver vejledende udtalelser om grundværdi.
Overblik #4 om afgørelsesbegrebet
3. Hvad skal undersøges?
Officialprincippet forpligter myndigheden til at tilvejebringe det faktiske og retlige materiale, som er nødvendigt for at kunne træffe afgørelse.
Det faktiske materiale kan tilvejebringes gennem oplysninger, som myndigheden selv ligger inde med, eller oplysninger, som kommer udefra. Se nærmere afsnit 5. Det retlige materiale består bl.a. af de regler, der er relevante for den pågældende afgørelse, samt administrativ praksis.
Der kan ikke i almindelighed opstilles regler for, hvilke oplysninger og undersøgelser der er nødvendige for at træffe afgørelse i en sag.
Det er først og fremmest det retsgrundlag, der anvendes i en konkret sag, som styrer sagsoplysningen. Der må være tilstrækkelige oplysninger i sagen til at konstatere, om f.eks. lovens betingelser for at udstede et bestemt påbud er opfyldt.