Som de nævnte sager viser, skal myndigheden overveje, hvordan den bedst muligt sikrer sig, at information om muligheden for at søge om genoptagelse når de berørte borgere.
En myndigheds generelle information til offentligheden om muligheden for genoptagelse sker i dag typisk ved opslag på myndighedens hjemmeside, men kan f.eks. også ske gennem medierne.
Hvis myndigheden vurderer, at der kan være behov for flere tiltag for at sikre, at informationen kommer ud til de berørte borgere, kan myndigheden overveje også at informere på andre måder tilpasset den konkrete situation. Myndigheden kan f.eks. orientere andre relevante myndigheder (det kan eksempelvis være kommunerne), KL og større faglige organisationer eller bringe information om muligheden for genoptagelse på borger.dk.
Det kan også være hensigtsmæssigt at bruge en kombination af generel og individuel information, hvis myndigheden ved hjælp af sine it-systemer er i stand til at identificere en bruttomængde af sager med potentielt berørte borgere.
Se sagen FOB 2021-15, hvor Ankestyrelsen og Udbetaling Danmark havde identificeret en målgruppe bestående af godt 12.000 potentielt berørte pensionister. Myndighederne orienterede generelt om praksisændringen på både borger.dk og på Ankestyrelsens hjemmeside, men besluttede også at sende et brev om muligheden for at rette henvendelse til myndigheden direkte til alle de pensionister, der kunne være berørt af praksisændringen.
Se også sagen FOB 2019-15, hvor Udlændinge- og Integrationsministeriet havde bestræbt sig på selv at finde de sager om humanitær opholdstilladelse, der var eller kunne være berørt af en dom fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol, og som derfor skulle vurderes efter en justeret praksis på området. Der var imidlertid usikkerhed forbundet med en sådan manuel gennemgang af et stort antal sager. Ministeriet havde derfor også i en offentliggjort nyhed oplyst om muligheden for, at udlændinge, der mente sig berørt af sagen og den nye praksis, selv kunne henvende sig til ministeriet, hvis de ikke var blevet kontaktet.
Myndighederne skal desuden være opmærksomme på, at information om en praksisændring og borgernes mulighed for at få deres tidligere afgjorte sager genoptaget bør gives snarest.
I sagen FOB 2007.289 kritiserede ombudsmanden, at Integrationsministeriet ikke straks havde offentliggjort information om en praksisændring, der udgjorde en væsentlig lempelse (fremadrettet) i visse sager om familiesammenføring, så borgerne kunne bruge de nye rettigheder.
Se også sagen FOB 2020-3 om forkert klagevejledning i ca. 71.000 sager. Her udtalte ombudsmanden, at en myndighed, der har givet forkert vejledning, herunder klagevejledning, på eget initiativ bør korrigere vejledningen snarest. Det skal ske bl.a. for at sikre, at de berørte borgere ikke lider et retstab, f.eks. på grund af mulig forældelse. Den forkerte klagevejledning burde i sagen være korrigeret i umiddelbar forlængelse af en rapport fra Kammeradvokaten i september 2015 og senest i umiddelbar forlængelse af en afgørelse fra Landsskatteretten i januar 2017. Men da ombudsmanden udtalte sig i sagen i januar 2020, var vejledningen endnu ikke korrigeret. Myndighederne burde på et langt tidligere tidspunkt og på eget initiativ have iværksat tiltag for at sikre, at borgerne fik en korrekt klagevejledning. Sagen er nærmere omtalt i afsnit 3.3.
5. Virkningen af genoptagelse for de berørte borgere
Formålet med, at en myndighed på eget initiativ genoptager tidligere afgjorte sager, er at få rettet op over for de borgere, som er berørt af en praksis, der er fundet i strid med gældende ret.
I sager, hvor en myndighed har truffet afgørelse om økonomiske ydelser til borgerne – f.eks. på det sociale område – eller hvor myndigheden har opkrævet betalinger hos borgerne, kan der ved genbehandling af sagerne blive tale om, at myndigheden må ændre sine tidligere afgørelser og efterbetale ydelser til borgerne, som de skulle have haft, eller tilbagebetale beløb, som fejlagtigt er blevet opkrævet.
Det var tilfældet i sagen FOB 2016-33, hvor en kommune i over 100 sager om gensidig forsørgelsespligt ikke havde meddelt afgørelsen til både kontanthjælpsmodtageren og samleveren. Ombudsmanden udtalte, at modtagerne af kontant- eller uddannelseshjælp havde ret til fuld hjælp, indtil kommunen meddelte afgørelsen til begge parter. Ombudsmanden henstillede derfor til kommunen at genoptage sagerne på eget initiativ, omgøre afgørelserne og efterbetale de beløb, som kommunen efter reglerne om gensidig forsørgelsespligt havde modregnet i kontant- eller uddannelseshjælpen.
Hvis en myndigheds vejledning om f.eks. ansøgnings- eller klagefrister har været utilstrækkelig eller forkert, vil det normalt medføre, at fristen suspenderes og først løber fra det tidspunkt, hvor der bliver givet korrekt vejledning, så borgeren alligevel får mulighed for at ansøge eller klage. Se sagen FOB 2020-3, hvor SKAT i ca. 71.000 afgørelser fejlagtigt oplyste, at borgeren ikke kunne klage.
Hvis myndigheden i øvrigt ikke har givet tilstrækkelig vejledning, og det har medført et retstab for borgerne, vil der efter omstændighederne kunne blive tale om erstatningsansvar for myndigheden, eller det vil i nogle tilfælde kunne betyde, at myndigheden skal rette op på fejlen ved at stille borgeren, som om der var givet korrekt vejledning.
Overblik #5 om vejledning – afsnit 9
6. Typiske fejl
- Myndigheden ændrer kun sin praksis fremadrettet og glemmer at overveje, om der også er pligt til at genoptage tidligere afgjorte tilsvarende sager på eget initiativ.
- Myndigheden er ikke opmærksom på, at der i videre omfang er pligt til at genoptage på eget initiativ, når der er tale om verserende sager om løbende ydelser.
- Myndigheden er for lang tid om at reagere over for de berørte borgere, når en praksis er blevet underkendt, eller der er konstateret en generel eller systemisk fejl, der har betydning for en række sager eller et helt sagsområde.
- Myndighedens generelle information til offentligheden om muligheden for at få genoptaget tidligere afgjorte sager er ikke god nok til, at borgeren kan få et overblik over sin retsstilling og sine muligheder.