Børnekontorets hjemmeside i luften

25-10-2012

Selv om Ombudsmandens Børnekontor først åbner om en uge, den 1. november, kan man allerede fra i dag gå ind på børnekontorets hjemmeside. Adressen er www.ombudsmanden.dk/boernekontoret.

Børnekontorets hjemmeside er teknisk placeret under Folketingets Ombudsmands hjemmeside, da kontoret er en del af den samlede ombudsmandsinstitution. Men da den ene hjemmeside retter sig mod voksne og den anden mod børn, er der stor forskel i både stil og indhold.

”Hjemmesiden bliver en vigtig brik i børnekontorets arbejde. Den er ikke kun vores ansigt udadtil, vi kan for eksempel også modtage klager og chatte via hjemmesiden. Derfor har vi anstrengt os meget for at gøre hjemmesiden så brugervenlig og imødekommende over for børn som muligt,” siger Folketingets Ombudsmand, Jørgen Steen Sørensen.

 

Tegnefilm og tekster til børn

Hjemmesiden indeholder en tegnefilm, der i korte historier viser eksempler på, hvad børn og unge kan klage over. Klager kan afleveres i et meget enkelt klageskema direkte via børnehjemmesiden. Børnesitet giver også børn og unge mulighed for at chatte med børnekontorets medarbejdere. I første omgang er chatten åben to gange om ugen i to timer. I øvrigt er hjemmesiden for børnekontoret lavet i et såkaldt responsivt design, hvor siden automatisk tilpasses enheden, den bliver vist på. Uanset om man bruger smartphone, tablet eller pc.

Men selv om hjemmesiden indeholder flere nyskabelser for ombudsmandsinstitutionen, peger børnekontorchefen, Bente Mundt, på de skrevne tekster som det mest ’vanebrydende’.

”Folketingets Ombudsmand er vant til at kommunikere med voksne og ofte voksne med stor juridisk indsigt. På børnesitet har det været en vigtig opgave at skrive om svære spørgsmål i et let tilgængeligt sprog. Det håber jeg meget er lykkedes for os, så børnene og de unge får oplevelsen af, at det er en side for dem,” siger Bente Mundt.

Ombudsmandens normale hjemmeside er i øvrigt også blevet redesignet. Resultatet kan ses på www.ombudsmanden.dk.

 

For yderligere oplysninger kontakt:

Folketingets Ombudsmand, Jørgen Steen Sørensen, 20 33 97 52

Chef for Ombudsmandens Børnekontor, Bente Mundt, 33 13 25 12

 

Se andre nyheder om børnekontoret:

Børnekontor satser på mobilen (12. oktober 2012)

Ombudsmanden intensiverer tilsyn med døgntilbud for børn og unge (8. oktober 2012)

Ombudsmandens Børnekontor åbner 1. november (1. oktober 2012)

Chef for børnekontor udnævnt (21. juni 2012) 

 

FAKTA
Folketinget besluttede kort før sommerferien 2012, at Folketingets Ombudsmand skal åbne et børnekontor, som har særligt fokus på børns rettigheder. Ombudsmandens Børnekontor kan tage imod klager, der vedrører børn, selv tage sager op, tage på tilsynsbesøg i institutioner med børn, og endelig skal børnekontoret også holde øje med, om FN’s børnekonvention og andre internationale forpligtelser til at sikre børns rettigheder bliver overholdt i Danmark. 

 

Folketingets Ombudsmand er jurist og valgt af Folketinget til at behandle klager over offentlige myndigheder. Ombudsmanden kan kritisere og anbefale myndigheder at ændre deres afgørelser. Hvert år får ombudsmanden mellem 4.000 og 5.000 klager fra borgere, der mener, at en myndighed har begået fejl. En typisk fejl kan være en kommune eller anden myndighed, der har været for længe om at svare på et brev eller truffet en forkert afgørelse. Ombudsmanden tager også selv sager op, for eksempel efter omtale i en avis, ligesom han ofte er på inspektion i blandt andet fængsler og psykiatriske afdelinger. Cirka 90 medarbejdere er ansat hos Folketingets Ombudsmand.