Ombudsmanden har taget stilling til ventetiden i Tønder Kommune i en sag om miljøgodkendelse til en ny svinestald.
Sagen har indtil nu ligget i kommunen i mere end 3 år. Ombudsmanden har kritiseret at sagen lå i lang tid i kommunen inden kommunen begyndte at behandle ansøgningen. Derfor er den samlede, foreløbige sagsbehandlingstid også blevet for lang.
Siden kommunen begyndte den egentlige behandling af ansøgningen, har sagen dog ikke ligget stille, og ombudsmanden kan ikke kritisere denne del af sagens forløb.
Ombudsmandens udtalelse til Tønder Kommune kan læses her.
Ombudsmanden har tidligere kritiseret sagsbehandlingstiden i Tønder kommune i en anden sag om miljøgodkendelse. Læs nærmere om den tidligere sag – og andre sager om lang ventetid – her.
Yderligere oplysninger kan fås hos kontorchef Morten Engberg på tlf. 33 13 25 12.
Folketingets Ombudsmand er jurist og valgt af Folketinget til at behandle klager over offentlige myndigheder. Ombudsmanden kan kritisere og anbefale myndigheder at ændre deres afgørelser. Hvert år får ombudsmanden omkring 4000 klager fra borgere der mener at en myndighed har begået fejl. En typisk fejl kan være en kommune eller anden myndighed der har været for længe om at svare på et brev eller truffet en forkert afgørelse. Ombudsmanden tager også selv sager op, for eksempel efter omtale i en avis, ligesom han ofte er på inspektion i blandt andet fængsler og psykiatriske hospitaler. Cirka 85 medarbejdere er ansat ved Folketingets Ombudsmand.