Den såkaldte Elkjær-sag fyldte meget i medierne i fjor, men ikke i ombudsmandens årsberetning, som netop er afleveret til Folketinget. I årsberetningen omtales 39 konkrete enkeltsager og 7 inspektionssager ud af de i alt 4.188 sager som ombudsmanden afsluttede i 2007. Endvidere gengives et egen drift-projekt om en undersøgelse af 40 klagesager fra Landsskatteretten.
”Man skulle nødig få det indtryk at ombudsmandsinstitutionen består af mig, og at jeg behandler en håndfuld sager om året. Derfor er det nyttigt med en årsberetning der viser at vi er 85 medarbejdere som behandler godt 4000 sager af alle slags,” siger Hans Gammeltoft-Hansen.
Folketingets Ombudsmand er sat i verden for at kontrollere offentlige myndigheder. Når andre klagemuligheder er afprøvet, kan en borger klage til ombudsmanden. I fjor faldt cirka hver tredje af de realitetsbehandlede sager ud så myndigheden fik kritik, en henstilling eller begge dele. Borgerne klagede typisk over afgørelser eller for lang sagsbehandlingstid.
En borger klagede for eksempel over at han ikke kunne få navnene at vide på de 18 dyrlæger i landet der brugte mest antibiotika, og som var indkaldt til et møde hos Fødevarestyrelsen. Fødevarestyrelsen afviste borgeren med den begrundelse at det kunne skade dyrlægernes forretning hvis det blev offentliggjort hvem de var. Du kan læse hele ombudsmandens udtalelse her, og Fødevarestyrelsen gav derefter borgeren aktindsigt i de 18 navne.
2007 var også året hvor det blev slået fast at myndigheder kun meget sjældent må bruge lodtrækning som værktøj. En kommune havde besluttet at trække lod imellem interesserede til juletræsstadepladser. En handicappet borger, der igennem mange år havde haft samme stadeplads, klagede til ombudsmanden. Borgeren fik ret i at kommunen bør vurdere ansøgere individuelt.
Til gengæld kunne ombudsmanden ikke indvende noget da en kommune afviste en mor der ville have sit andet barn ind i en børnehave. Kommunen henviste til de samarbejdsproblemer der havde været i forbindelse med det første barn. Afslaget var i orden. Derimod var kommunen på afveje da den argumenterede med at det var bedst for moren selv. Det argument kritiserede ombudsmanden, da der gælder en grundregel om at borgeren er den nærmeste til at vurdere hvad der er bedst for ham eller hende.
Som tidligere år arrangerer Folketingets Retsudvalg i november måned en høring der er åben for alle, om beretningen. På Folketingets hjemmeside (www.ft.dk) kan man orientere sig om dato og tidspunkt.
Årsberetningen ligger, fra tirsdag den 7. oktober 2008 kl. 12.00, i sin fulde længde på ombudsmandens hjemmeside, hvor man blandt andet kan læse korte resumeer af de sager der er med i beretningen, ligesom man kan søge på enkelte beretningssager. På hjemmesiden under ’Nyt og presse’ kan man også læse omtale af en række sager.
Den trykte beretning kan hentes hos Folketingets Ombudsmand, Gammeltorv 22, tirsdag den 7. oktober fra kl. 12-15 og onsdag mellem kl. 9-15.
Yderligere oplysninger kan fås hos ombudsmand Hans Gammeltoft-Hansen på mobil: 40 43 45 43.
Folketingets Ombudsmand er nedsat for at kontrollere statslige og kommunale myndigheder og andre offentlige forvaltningsmyndigheder. Han er valgt af Folketinget og kan således ikke behandle sager vedrørende Folketinget, ligesom han heller ikke kan behandle klager over landets domstole. Ombudsmanden kan behandle klager over forvaltningsmyndighederne, men han kan også tage sager op på eget initiativ.